Home / Vorming / Voor ondersteuners en zorgcoördinatoren Coachen: klasdifferentiatie en verbindend gezag

Laden Vormingen

« Alle evenementen

Voor ondersteuners en zorgcoördinatoren Coachen: klasdifferentiatie en verbindend gezag

4 mei, 09:30 - 16:30

- €40

 

Voor zorgcoördinatoren 

Samen met de docenten van de Eekhout Academy gaan we (ONLINE) dieper in op de volgende thema’s.

MODULE 1; VOORMIDDAG 9u00 – 12u00: Anders kijken naar lastig gedrag. (max 25 deelnemers)
De leerkrachten die we ondersteunen merken elke dag: opvoedingsrecepten die het altijd deden, lijken vandaag niet meer te werken. Kinderen/jongeren zijn mondiger, kritischer, veeleisender. Ze gaan anders om met ‘gezag’…  en dat daagt de leerkracht/ouder extra uit. Straffen en belonen, verbieden, complimenteren, negeren, afleiden, in dialoog gaan, een rolmodel zijn: alles probeer je. En toch: het loopt niet zoals je zou willen! Dat is lastig!

Hoe versterk je de opgesomde strategieën?
Door de focus te verleggen van ‘probleem’ naar ‘kans’. Dat kan door dat ‘lastig gedrag’ anders te bekijken en het te beschouwen als stuntelige uiting van fundamenteel, menselijk verlangen naar erkenning, autonomie en competentie. In deze vorming leer je tools kennen om die mindshift te maken. We schetsen een kader waarin preventie en positieve groepsdynamiek naast (zelf)zorg centraal staan. Voorbeelden uit het dagelijks (klas)leven vertalen de inzichten naar de praktijk.

MODULE 2; NAMIDDAG 13u00 – 16u00: Wat als straffen niet meer helpt? (max 40 deelnemers)
Een begeleidend gesprek steunt op een aantal pijlers. Bij dit soort gesprek is het alsof de teller terug op nul wordt gezet. Alles wat voorheen gebeurde telt nu even niet mee. Beide partijen hebben een probleem… daar zijn we gelijk in!

In deze vorming leren we hoe we toch nog respect kunnen ontwikkelen en tonen, ondanks de vele conflicten, sancties. Vele kinderen en jongeren ontwikkelen meerdere gedragsvormen om zich beter te voelen, aandacht te krijgen, moeilijkheden aan te pakken. Een aantal kinderen en jongeren hebben die gelegenheid niet en moeten het vaak stellen met één gedragspatroon, te pas en te onpas toegepast, vaak uitvergroot.

Inzicht in deze processen kan leiden naar luisterbereidheid en respect.
We verkennen vier extreme gedragspatronen: emotionele chantage, blijvend discussiëren, ontoegankelijke koppigheid en fysieke uitdaging. Elk patroon heeft zijn positieve uitstraling, negatieve randgebieden, extreme polen. Elk patroon spreekt een andere ‘taal’, heeft een eigen logica.

Een begeleidend gesprek wordt efficiënt als de leerling zich erkend voelt in dit patroon, ook als die houding voor heel wat problemen heeft  gezorgd. Pas dan kan er een ‘verbinding’ of ‘vertrouwen’ ontstaan, een noodzaak nodig om te komen naar overleg en afspraken.

Niet alleen nuttig in het onderwijs en begeleidingsgesprekken, ook de commerciële wereld weet handig gebruik te maken van deze technieken.

Inschrijven

Hieronder kan je inschrijven voor de VOORMIDDAG en/of NAMIDDAG.
Kostprijs = 40 euro per dagdeel.
De volledige dag kost 80 euro.

Ten laatste enkele dagen vooraf krijg je de ZOOMlink toegestuurd.

Gegevens

Datum:
4 mei
Tijd:
09:30 - 16:30
Kosten:
€40
Vorming Categorie:
Vorming Tags:
,

Locatie

Antwerpen
België

Organisator

Pedagogische Begeleidingsdienst
Telefoon:
03/213 23 33
E-mail:
lieselotte.mombaerts@steinerscholen.be
Site:
www.steinerscholen.be

Gegevens

Datum:
4 mei
Tijd:
09:30 - 16:30
Kosten:
€40
Vorming Categorie:
Vorming Tags:
,

Locatie

Antwerpen
België

Organisator

Pedagogische Begeleidingsdienst
Telefoon:
03/213 23 33
E-mail:
lieselotte.mombaerts@steinerscholen.be
Site:
www.steinerscholen.be