Praktijkdag zorg 3

Voor zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders middelbare steinerscholen en Pedagogische begeleiders Scholengemeenschap basisonderwijs + groep traumapreventie Scholengemeenschap + competentiebegeleiders. Spreker in de voormiddag: Lut Celie. Lut Celie is oprichtster van VZW De Bleekweide, expertise- en opleidingscentrum voor rouw, trauma, breed verlies en persoonlijke groei. Ze geeft lezingen met als thema: Anders kijken en luisteren naar kinderen en […]

Praktijkdag zorg 2

Voor zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders middelbare steinerscholen en één (zorg)leerkracht per basisschool. Spreker in de voormiddag: Sam Tomlow. Sam Tomlow ondersteunt ouders, leerkrachten en kinderen in het leven en leren met een ontwikkelingsvoorsprong of begaafdheid. Ze schreef de boeken Hoogbegaafdheid bezien vanuit de menskunde, Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong en Als denken voor vertrouwen komt. Tezamen brengen […]

Intervisie aanvangsbegeleiders

Elke aanvangsbegeleider krijgt te maken met specifieke uitdagingen. Hoe coachen we de professionele ontwikkeling van een startende leraar? Kunnen we zuiverheid behouden in onze rol wanneer personeelsevaluatie aan de orde is? Kunnen we de krachtlijnen van de steinerpedagogie op inspirerende wijze duidelijk maken? In deze namiddagsessies gaan we op onderzoek. Door intervisie rond casussen uit […]

Learning Journey Leadership – Online

In vier twee-urige Engelstalige online sessies wordt u meegenomen in belangrijke aspecten van schoolleiderschap. Er is steeds een korte inzichtelijke introductie, waarna er gelegenheid is tot uitwisseling met internationale collega’s-schoolleiders. De cursus biedt overigens een bibliotheek aan relevante achtergrondinformatie in tekst- en videovorm. In de weken tussen de online sessies wordt ook kans geboden om […]

Traject leiderschap: Diversiteit als kracht

“Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren” Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we naar de interesse van mens tot mens? Deze […]

Verdieping in de menskunde: de ontwikkeling van jongen en meisje

Dit schooljaar willen we ons tijdens deze vorming verdiepen in wat het betekent om als meisje of jongen geboren te worden. Hoe ervaren we het kind-, jongere-, mens-zijn als meisje of jongen, man of vrouw ? We willen enerzijds ingaan op de ontwikkeling van het mannelijke en het vrouwelijke. Maar daarnaast willen we ook onderzoeken […]