Lerend netwerk voor leerkrachten van de onderbouw

Beschrijving Wil jij je onderwijspraktijk versterken door samen met collega’s in interactie te gaan? Dan is dit lerend netwerk iets voor jou. Met een lerend netwerk zet je in op de behoefte om te leren met en van anderen door uitwisseling. Dit lerend netwerk heeft de bedoeling zowel startende als ervaren leraren samen te brengen […]

Lerend netwerk voor leerkrachten van de onderbouw

Beschrijving Wil jij je onderwijspraktijk versterken door samen met collega’s in interactie te gaan? Dan is dit lerend netwerk iets voor jou. Met een lerend netwerk zet je in op de behoefte om te leren met en van anderen door uitwisseling. Dit lerend netwerk heeft de bedoeling zowel startende als ervaren leraren samen te brengen […]

Lerend netwerk voor leerkrachten van de onderbouw

Beschrijving Wil jij je onderwijspraktijk versterken door samen met collega’s in interactie te gaan? Dan is dit lerend netwerk iets voor jou. Met een lerend netwerk zet je in op de behoefte om te leren met en van anderen door uitwisseling. Dit lerend netwerk heeft de bedoeling zowel startende als ervaren leraren samen te brengen […]

Je klasmanagement in de middenbouw ondersteunen in 12 stappen – Intervisie

Beschrijving In een gemengde werkvorm, digitaal en ‘levend’, overlopen we 12 thema’s waarmee je naar je klassenmanagement kan kijken. Iedereen kent ongetwijfeld de drie r-en regelmaat-rust-rem. We maken er een breder spectrum van zodat je oog krijgt voor heel wat belangrijke en vormende facetten van de sociale dimensie van gezondheidspromotie in het klasgebeuren. Telkens na […]

Het bord als speelveld voor kunstzinnig onderwijs

Beschrijving Een schoolbordtekening is een belangrijk onderdeel van het hoofdonderwijs. Vaak worden ze gebruikt om de kinderen nieuwsgierig te maken naar een nieuwe periode en helpen ze met het opnemen en verinnerlijken van lesonderdelen. Het laat de kinderen wegdromen in het grote en kleurrijke beeld, terwijl ze naar het beeldend verhaal van de leraar luisteren. […]

Discussiegroep ‘Is het steineronderwijs te veel gericht op meisjes?’

Beschrijving Zijn onze Steinerscholen te vrouwelijk? Kunnen we de jongens in onze scholen wel goed bedienen? Jongens in klas 9 en 10, wat doen we ermee? Of een disbalans in de lagere klassen… Wat doen we met de gender-vraagstukken die ook in onze scholen binnenkomen? We vormen ideeën rond de thema’s en gaan in gesprek […]

De diepste gronden. Studiegroep

Beschrijving Het doel van deze studiegroep: je verdiepen in de ‘diepste gronden’ van de steinerpedagogie, vertrouwd worden met hoe Rudolf Steiners denken in elkaar zat en op die manier creatief in de steinerschool kunnen staan, als leraar, als leidinggevende, als zorgdragende … De cursus richt zich tot leraren en medewerkers van steinerscholen die behoefte hebben […]

Activerende didactiek

Beschrijving Deze vorming zet specifiek in op activeren en differentiëren in de midden- en bovenbouw. De diversiteit binnen de klassen wordt jaar na jaar groter; het aanbod binnen de middelbare steinerscholen breidt ook jaar na jaar uit. Niet verwonderlijk dat er voor de leraren grote uitdagingen liggen als het op activeren en differentiëren aankomt. Na […]

‘100 jaar speelklassen’ – Symposium over opvoeding en zorg bij het jonge kind in deze tijd

Beschrijving Wij nodigen u van harte uit voor het symposium ‘100 jaar onderwijs en opvoeding van het jonge kind’. Deze bijeenkomst biedt een unieke gelegenheid om collega’s te ontmoeten en samen te reflecteren op een eeuw kleuteronderwijs en zorg voor het jonge kind, binnen onze pedagogische traditie. Tijdens het symposium verdiepen we ons in actuele […]

Biografisch pedagogisch begeleiden

Beschrijving Heb je behoefte aan verdieping en verrijking in je eigen vak als mentor, vertrouwenspersoon, aanvangsbegeleider of binnen je ondersteunende rol als directeur? Ben je geïnteresseerd in de levensloop van de mens en de biografische wetmatigheden en hoe die van invloed zijn in de pedagogische praktijk? Wil je een bijdrage leveren aan het begeleiden van […]