‘100 jaar speelklassen’ – Symposium over opvoeding en zorg bij het jonge kind in deze tijd

Beschrijving Wij nodigen u van harte uit voor het symposium ‘100 jaar onderwijs en opvoeding van het jonge kind’. Deze bijeenkomst biedt een unieke gelegenheid om collega’s te ontmoeten en samen te reflecteren op een eeuw kleuteronderwijs en zorg voor het jonge kind, binnen onze pedagogische traditie. Tijdens het symposium verdiepen we ons in actuele […]

Biografisch pedagogisch begeleiden

Beschrijving Heb je behoefte aan verdieping en verrijking in je eigen vak als mentor, vertrouwenspersoon, aanvangsbegeleider of binnen je ondersteunende rol als directeur? Ben je geïnteresseerd in de levensloop van de mens en de biografische wetmatigheden en hoe die van invloed zijn in de pedagogische praktijk? Wil je een bijdrage leveren aan het begeleiden van […]

Postgraduaat Steinerpedagogie

Beschrijving Volgend academiejaar start het eerste postgraduaat steinerpedagogie van Vlaanderen Karel de Grote Hogeschool (KdG) en de Federatie Steinerscholen spelen in op de groeiende vraag naar alternatieve onderwijsmethoden met het eerste postgraduaat in steinerpedagogie in Vlaanderen. Dit postgraduaat is een primeur voor onze regio, maar volgt de internationale trend van landen zoals het Verenigd Koninkrijk […]

Symposium Taal, een weg naar diversiteit

Beschrijving De pedagogische begeleidingsdienst wil graag samen met alle medewerkers van de scholen het nieuwe jaar 2025 feestelijk inzetten! Dat doen we met een symposium ’Taal, een weg naar diversiteit’, een geschenk waar ontmoeting centraal staat – ontmoeting voor alle medewerkers zowel binnen het basisonderwijs als secundair onderwijs. Binnen steinerscholen hebben we de traditie talig […]

Klasdagen voor peuter-, kleuter- en lagere schoolleraren 2024-2025

Beschrijving leren is perspectief bieden Het ambacht van leerkracht stelt hoge eisen. Dat was altijd al zo, maar is vandaag de dag in een wereld die overhoop ligt extra moeilijk. Hoeveel leerlingen volgen nog de gebruikelijke ontwikkelingsstappen? Voor welke leerlingen is het leerplan van 100 jaar geleden nog van toepassing? Hoe behoud je je natuurlijke […]

Excel voor beginners en gevorderden 2024-2025

Beschrijving Ben je een beginner op het gebied van Excel? Of heb je jezelf ooit wel eens de basics aangeleerd, maar wil je je kennis weer aanscherpen? We gaan op deze eerste vormingsdag samen aan de slag op beginnersniveau om jouw zelfredzaamheid met betrekking tot dit Office programma te vergroten. Zeker met de nieuwste functies […]

Masterclass 12e klas – Op de drempel van de volwassenheid 2024-2025

Beschrijving De jaarlijkse masterclass, georganiseerd door de Scholengemeenschap Secundaire Steinerscholen,  focust dit jaar op de laatste bovenbouwklas, de twaalfde. We voegen dit jaar belangrijke kunstzinnige aspecten toe: samenzang in de ochtend, en een opvoering van het Paradijsspel door oud-leerlingen op vrijdagavond! Deze masterclass gaat door op donderdag 22 en vrijdag 23 augustus in de Middelbare […]

De kunst van didactiek 2024-2025

Beschrijving We zullen met elkaar de verschillende onderdelen van het proces van lesvoorbereiding en uitvoering verkennen: de schriftelijke en de mentale voorbereiding, de wijze waarop de leerlingen geactiveerd kunnen worden door een pakkend begin en door gebruik te maken van de voorkennis. We zullen het hebben over de keuze voor werkvormen in aansluiting op het […]

Startersinitiatie lagere school 2024-2025

Beschrijving Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring hebben zullen gebaat zijn met deze vormingsreeks. Er is ruimte voor kennismaking met de steinerpedagogie in de lagere school met de hulp van vier ervaren leerkrachten die elk een vormingssessie voor hun rekening nemen, bijgestaan door Inneke Van Esbroeck als procesbegeleider. Tijdens elke sessie […]

Studiedag voor zorgcoördinatoren en leerondersteuners II 2024-2025

Beschrijving Vorming over ADHD en ADD. Wat is het (niet)? Hoe herken je het? Wat is helpend in de klas? We kijken vanuit het wetenschappelijk kader maar ook vanuit de constitutiebeelden. Hoe kan pedagogisch/didactisch handelen bijdragen aan de begeleiding van leerlingen in de klas? En hoe begeleid je leerkrachten/docenten daarin? Na het volgen van deze […]