Kennismaking met de Steinerpedagogie_ONLINE

Waarom zijn steinerscholen zoals ze zijn en doen ze wat ze doen? We leren Rudolf Steiner (1861-1925) kennen als grondlegger van de antroposofie. We gaan in op de basisideeën van zijn filosofie en mensbeeld en zien hoe dat vertaald wordt naar onderwijs, naar steinerpedagogie. Aan de hand van een korte blik op het drie- en […]

Seksueel-relationele opvoeding 10 – 14 jaar

Seksuele en relationele opvoeding is in de eerste plaats een taak van ouders. Maar in onze tijd hebben wij als school hierin toch ook een belangrijke opdracht. In deze bijscholing bekijken we de ontwikkeling en de ontwikkelingsvragen op het gebied van seksuele en relationele opvoeding van het jonge kind tot de jong volwassene. Ook kijken […]

Seksueel-relationele opvoeding 0 – 10 jaar

Seksuele en relationele opvoeding is in de eerste plaats een taak van ouders. Maar in onze tijd hebben wij als school hierin toch ook een belangrijke opdracht. In deze bijscholing bekijken we de ontwikkeling en de ontwikkelingsvragen op het gebied van seksuele en relationele opvoeding van het jonge kind tot de jong volwassene. Ook kijken […]

Gezonde mediapedagogie van peuter tot 6de klas

Deze nascholing heeft als doel om peuter-, kleuter- en lagere-schoolleraren volop didactisch te ondersteunen bij de inzet van allerlei media en is dus gericht aan media-ankerpersonen in steinerscholen.De trainers (Paula Bleckmann en Brigitte Pemberger) zijn als deskundige werkzaam aan de Alanus-Hochschule. Wie hun online sessie op 23 oktober volgde, en mogelijks sindsdien aan de daarbij aansluitende […]

Openbare voordracht over gezonde mediapedagogie

Op deze donderdagavond kunnen ouders en leraren inzicht krijgen in het brede verhaal van de media-educatie. Heel ons onderwijs maakt voortdurend gebruik van media. Door de opkomst van de digitale technologie zijn er nieuwe mogelijkheden. Er komen ook nieuwe vragen, bijvoorbeeld: in welke mate is digitaal mediagebruik voor kinderen en jongeren van een bepaalde leeftijd […]

Verdieping in de menskunde: 14 – 21 jaar ONLINE

Omwille van Covid-maatregelingen zal de sessie ingekort worden en ONLINE doorgaan. Je ontvangt ten laatste de dag voordien de juiste zoomlink in je mailbox. Deze vorming is een vervolg op de cursus ‘Inleiding in de menskunde’ en kadert in een reeks van 3 verdiepingsdagen. In deze sessie zoemen we in op de leeftijdscategorie van 14 […]

Toneel in de lagere school

Een toneelperiode in de lagere school, hoe pak ik dat aan? Vanuit de praktijk vertelt Nanna Cornelis over toneel in de lagere school. Er wordt een doorloop van klas 1 tot 6 gemaakt. Hoe pak je die periode per klasjaar aan? Welke stukken zijn goed voor welke leeftijd? Het uitgangspunt is de verhalenstof. Naast een […]

Vakdagen zorg

Voor zorgleraren en -coördinatoren De 12 zintuigen Er staan ons twaalf zintuigen ter beschikking. Zintuigen die we ook als ‘geschenken’ kunnen zien. Deze Vakdagen Zorg zijn een uitnodiging om deze ‘geschenken uit te pakken’, te ervaren en met de inhoud aan het werk te gaan. Zij kunnen verrassende inzichten opleveren, stof tot nadenken geven en […]

Vakdag L.O. en Bothmergymnastiek in de lagere school, uitwisseling en verdieping

Evenwicht in de beweging / in het leven. Hoe kunnen we door Bothmeroefeningen dit evenwicht ondersteunen? Evenwicht scheppen in de Ik-vinding tussen twee krachten die ons begeleiden in het leven. Periferie                                                  […]

Verdieping in de menskunde: 0 – 7 jaar

Deze vorming is een vervolg op de cursus ‘Inleiding in de menskunde’ en kadert in een reeks van 3 verdiepingsdagen. In deze sessie zoemen we in op de leeftijdscategorie van 0 – 7 jaar ‘Gezondmakend onderwijs: De opvoeding in het licht van lichaam, ziel en geest’ De antroposofische menskunde onderscheidt in de levensloop van 0 […]