Culturele en religieuze drempels bij ouders en leerlingen

Vorming met Kautar Oulad El Haj Op welke drempels botsen jongeren met een islamitische achtergrond wanneer zij de stap naar de geestelijke gezondheidszorg willen maken? Kan cultuur of religie als onverzoenbaar aanvoelen met de ‘seculiere’ psychologie wanneer moslimjongeren in de knoop liggen met zichzelf? In hoeverre is dan een hulpverlener met hetzelfde referentiekader een meerwaarde […]

Zelfregulerend leren bij leerlingen uit de middenbouw

In het onderwijsveld wordt meer en meer gesproken over executieve functies. Executief functioneren omvat een verzameling cognitieve processen die betrokken zijn bij doelgericht gedrag, waaronder planning, organisatie, remming en werkgeheugen. Steinerpedagogie maakt hierin het verschil. Onze steinerpedagogie vormt een krachtig oefengebied voor zelfregulerend leren bij kleuters, lagere schoolleerlingen en leerlingen in de middenbouw.  Kinderen leren […]

Voorbereiding maakt het verschil (middelbare school)

Een goede lesvoorbereiding maakt het verschil!  Je hoort het zo vaak, maar hoe hou je nu rekening met de juiste timing en gepast gebruik van verschillende werkvormen? Wanneer geef je directe feedback of liever een geschreven evaluatie? Wanneer ga je uitvoerend te werk en wanneer wordt het strategisch handelen ingezet? Hoe hou je rekening met het verschil […]

Masterclass middenbouw: Een zachte landing, een hoge lat

Met deze masterclass hopen we een nieuwe jaarlijkse gewoonte in het leven te roepen. Eind augustus bieden we aan alle middenbouwleraren de gelegenheid om te herbronnen, te verdiepen. We doen dit aan de hand van pedagogische thema’s die bij de 7de en 8ste klas passen. Deze masterclass gaat door op donderdag 21 augustus en vrijdag […]

Masterclass 9de klas: Uitdagingen van de puberteit

De jaarlijkse masterclass van eind augustus focust dit jaar opnieuw op de negende klas! We gaan verdiepend in op de ontwikkelingstaken van negendeklassers – de hoofdinsteek is dus pedagogisch. Nieuw is dat we tegelijk ook een tweedaagse organiseren voor middenbouwleraren – voor hen is er een afzonderlijk aanbod. Meer info over de masterclass voor middenbouwleraren […]

Sterk(er) in jouw klas: klasmanagement

Beschrijving  Sessie 1: de basis. Een krachtige leraar staat stevig in zijn schoenen. In deze nascholing leer je hoe je als klasleider duidelijk grenzen stelt zonder de connectie met je leerlingen te verliezen. Ontdek hoe sterk leiderschap en heldere verwachtingen zorgen voor rust en structuur in je klas, terwijl je een positieve en respectvolle band […]

Startersinitiatie Middelbare school

Beschrijving Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring ‘op de teller’ hebben staan zullen gebaat zijn met dit traject. Er is ruimte voor kennismaking met de steinerpedagogie, inzetten op de ontwikkeling van jou als beginnend leraar en menskundige principes die direct inwerken op de klaspraktijk. Kortom, deze cursus is de ideale start […]

Ouderavonden: hoe bereik ik alle (ouders van) leerlingen? (Midden- en bovenbouw)

Beschrijving De ouders van je leerlingen zijn altijd dankbaar als je vanuit verbinding iets over hun kinderen kan vertellen. Dat kan elke leerkracht want je bent dagelijks in je praktijk met hun kinderen bezig. Op welke manier vertel je ervaringen, moeilijke situaties, grote beelden, kleine anekdotes in een ouderavond? Welke verwachtingen hebben ouders? En welke […]

Je klasmanagement in de middenbouw ondersteunen in 12 stappen – Intervisie

Beschrijving In een gemengde werkvorm, digitaal en ‘levend’, overlopen we 12 thema’s waarmee je naar je klassenmanagement kan kijken. Iedereen kent ongetwijfeld de drie r-en regelmaat-rust-rem. We maken er een breder spectrum van zodat je oog krijgt voor heel wat belangrijke en vormende facetten van de sociale dimensie van gezondheidspromotie in het klasgebeuren. Telkens na […]

Het bord als speelveld voor kunstzinnig onderwijs

Beschrijving Een schoolbordtekening is een belangrijk onderdeel van het hoofdonderwijs. Vaak worden ze gebruikt om de kinderen nieuwsgierig te maken naar een nieuwe periode en helpen ze met het opnemen en verinnerlijken van lesonderdelen. Het laat de kinderen wegdromen in het grote en kleurrijke beeld, terwijl ze naar het beeldend verhaal van de leraar luisteren. […]