Fenomenologische didactiek in de lessen chemie

Lessen chemie spreken tot de verbeelding. Met experimenten wordt de bijna magische omzetting van stoffen in de ervaring gebracht. Of het nu om leerlingen- of demonstratieproeven gaat, de didactische aanpak maakt een groot verschil. Wat wordt precies bedoeld met de fenomenologische benadering van een scheikundig proces? Hoe bereiden we de leerlingen voor op een experiment, […]

Plastische opvoeding in de secundaire steinerschool

Didactisch vakmanschap in het vak plastische opvoeding is gebaat met praktische uitwisseling en inzichtverruimende workshops over de pedagogische visie achter het vak. De vakdag P.O. zal doorgaan op dinsdag 7 maart 2023 in de steinerschool Gent. Gelieve je nu reeds aan te melden voor deze vakdag.   Inschrijven Onze annulatievoorwaarden kan je hier nalezen. Bron […]

GEANNULEERD – Bothmergymnastiek in de middelbare school

Deze vorming is geannuleerd. Inschrijven is niet meer mogelijk. Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond […]

Bothmergymnastiek in de basisschool

Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond die zich bezighoudt met de krachten van de ruimte. […]

Poppenspel voor peuter- en kleuterleraren

Het doel is dat de deelnemers een zeer eenvoudig poppenspel kunnen spelen in de klas. Aangevuld met enkele (hopelijk inspirerende) voorbeelden en een verhalenbundel, om iedereen goesting te doen krijgen en ook om concreet materiaal aan te reiken om in de klas te gebruiken. Heidi en Lymkes wegen kruisten elkaar toen Lymkes zoon bij Heidi […]