Fenomenologische didactiek in de lessen chemie

Lessen chemie spreken tot de verbeelding. Met experimenten wordt de bijna magische omzetting van stoffen in de ervaring gebracht. Of het nu om leerlingen- of demonstratieproeven gaat, de didactische aanpak maakt een groot verschil. Wat wordt precies bedoeld met de fenomenologische benadering van een scheikundig proces? Hoe bereiden we de leerlingen voor op een experiment, […]

Plastische opvoeding in de secundaire steinerschool

Didactisch vakmanschap in het vak plastische opvoeding is gebaat met praktische uitwisseling en inzichtverruimende workshops over de pedagogische visie achter het vak. Op dit moment worden de noden van de doelgroep (leraren plastische opvoeding) in kaart gebracht, zodat er optimaal aan tegemoet kan worden gekomen. De eerste sessie van dit traject zal in het voorjaar […]

Bothmergymnastiek in de middelbare school

Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond die zich bezighoudt met de krachten van de ruimte. […]

Bothmergymnastiek in de basisschool

Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond die zich bezighoudt met de krachten van de ruimte. […]

Poppenspel voor peuter- en kleuterleraren

Het doel is dat de deelnemers een zeer eenvoudig poppenspel kunnen spelen in de klas. Aangevuld met enkele (hopelijk inspirerende) voorbeelden en een verhalenbundel, om iedereen goesting te doen krijgen en ook om concreet materiaal aan te reiken om in de klas te gebruiken. Heidi en Lymkes wegen kruisten elkaar toen Lymkes zoon bij Heidi […]