CONTACT
Federatie Steinerscholen
Diksmuidelaan 127
2600 Antwerpen
T +32 3 213 23 33
info@steinerscholen.be
Code cursus: 26VA05
In het onderwijsveld wordt meer en meer gesproken over executieve functies. Executief functioneren omvat een verzameling cognitieve processen die betrokken zijn bij doelgericht gedrag, waaronder planning, organisatie, remming en werkgeheugen. Steinerpedagogie maakt hierin het verschil.
Onze steinerpedagogie vormt een krachtig oefengebied voor zelfregulerend leren bij kleuters, lagere schoolleerlingen en leerlingen in de middenbouw. Kinderen leren niet alleen doelgericht werken, maar ontwikkelen ook waarnemingsvermogen, denkdiscipline, emotionele beheersing en doorzettingsvermogen. We linken dit dus aan de executieve functies en het versterken van zelfeffectiviteit.
Zelfeffectiviteit en executief functioneren zijn twee belangrijke elementen voor het aanleren van (schoolse) vaardigheden. Door de relatie ertussen te begrijpen, kunnen leraren zowel zelfovertuiging als executieve vaardigheden verbeteren. Dit kan op zijn beurt leiden tot betere (schoolse) prestaties en een groter persoonlijk welzijn.
Inschrijven
Inschrijven doe je via het formulier onderaan deze pagina.
Is de vorming volzet? Stuur dan een mailtje naar pedagogischebegeleidingsdienst@steinerscholen.be en wij zetten jou op de wachtlijst.
25/04/2026 09:30 | 25/04/2026 12:30 | Zaterdagochtend | Vormingslokaal Federatie |
Koffie en thee worden voorzien.
Je ontvangt enkele dagen voor de start nog een mail met alle praktische info. De factuur wordt opgemaakt en verzonden na de start van de eerste sessie. Na inschrijving zijn onze annulatievoorwaarden echter wel van kracht. Je kan ze hier nalezen.
Wim Foquet werd in 1961 geboren in Antwerpen. Hij volgde middelbaar onderwijs in het stedelijke en gemeenschapsonderwijs (nu GO!), waar hij de basis legde voor zijn wetenschappelijke opleiding. Na omzwervingen langs kunstzinnige (vrije grafiek) en wetenschappelijke studies (UA, biologie), was hij enkele jaren actief in de biologisch-dynamische tuinbouw. In 1990 behaalde hij een diploma als regent…
Gedurende het schooljaar 2022-2023 hebben Katrien Goris en Ilse Vanbaelen bestaande informatie rond Trauma opgezocht en gebundeld. Twee belangrijke bronnen waren de verslagen van gevolgde studiedagen van de Pedagogische Begeleidingsdienst met Bernd Ruf én de nota’s van Pia Leurs in samenwerking met steinerschool Lohrangrin over Trauma en helen. Er was ook een werkgroep Traumapedagogie die…
Kelly De Donder staat al sinds 2003 in het onderwijs en heeft ondertussen al 12 jaar ervaring als klasleerkracht in de onderbouw.
Joke (°1982) werkt bij De kleine wereldburger in Borgerhout. Daarnaast is ze ook begeleider bij de Pedagogische Begeleidingsdienst met ondertussen 20+ jaar ervaring op de teller. Ze studeerde aan Hogeschool Helicon in Nederland voor lagere school leerkracht. Aansluitend stond ze dan ook als klasjuf in de lagere school. Maar na een paar jaar merkte ze…