Corona

Beste leraren en ouders,

Wij hopen dat de kinderen, gezinnen en leraren in uw schoolgemeenschap allemaal gezond zijn. Waarschijnlijk bent u zelf ook al op zoek gegaan naar creatieve manieren om aan thuis- of afstandsonderwijs te doen en om in contact te blijven met elkaar en elkaar te ondersteunen in deze bijzondere tijden vol ongekende uitdagingen.

We willen jullie langs deze weg graag informeren en inspireren door een link te maken naar verschillende initiatieven en behulpzame bronnen van collega’s wereldwijd. Vooral ook in tijden van crisis wordt duidelijk voelbaar hoe belangrijk de internationale samenwerking in onze internationale schoolbeweging door netwerken als ECSWEIASWECE en de Pedagogische sectie zijn.

We nemen ons voor om in de komende weken nieuwe ideeën en informatie te blijven posten.
We wensen jullie een goede gezondheid en veel veerkracht!

Leraren algemeen

Basisonderwijs

Secundair onderwijs

Gezondheid

Bronnen vanuit de Steinerschoolbeweging

School

Gezondheid

Andere bronnen

Actueel

Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen

Op donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.

ONLINE video’s rond ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’

De pedagogische sectie heeft 4 korte voordrachten online ter beschikking geplaatst rond het thema ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’. Op deze pagina kan je doorklikken naar de video’s.

Steinerscholen vechten nieuwe eindtermen S.O. aan

Omdat het niet mogelijk is om met deze eindtermen, ook na de recente ingrepen, het eigen pedagogisch project in een aanvaardbare mate te realiseren.

Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?

Leerlingen spenderen heel wat tijd in de schoolbanken aan lessen wiskunde. En, zoals ook elders in het onderwijslandschap gebeurt, komt elke leerling zo nu en dan wel eens aandraven met de gedachte: ‘Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?’