Filmpjes

Cursisten van Eduarta spreken hun appreciatie uit

In een authentiek ‘corona’-filmpje, ingesproken voor en gefilmd met laptops en smartphones, spreken cursisten over hun ervaringen met de lerarenopleiding van Eduarta. Het zijn stuk voor stuk warme getuigenissen over een brede opleiding die niet alleen beroepsgericht is, maar zoals dat in de steinerpedagogie ook hoort, tegelijk ook persoonsvormend is.

Waldorf 100 film met Nederlandse ondertitels

Om het 100-jarig bestaan te vieren van ons type onderwijs, het steiner- of Waldorfonderwijs, heeft de organisatie van Waldorf 100 een mooie introductie gefilmd. Deze film staat al enige tijd online, maar sinds kort zijn er ook Nederlands ondertitels beschikbaar!

Kortfilm Waldorf Early Childhood Education

Waldorf 100 en de International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE) stellen voor: “Becoming….” de derde in een serie van kortfilms van de documentaire maker Paul Zehrer. Deze films geven een beeld van Steineronderwijs in de meest diverse culturele, sociale, religieuze en economische omstandigheden over de hele wereld.

Actueel

Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen

Op donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.

ONLINE video’s rond ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’

De pedagogische sectie heeft 4 korte voordrachten online ter beschikking geplaatst rond het thema ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’. Op deze pagina kan je doorklikken naar de video’s.

Steinerscholen vechten nieuwe eindtermen S.O. aan

Omdat het niet mogelijk is om met deze eindtermen, ook na de recente ingrepen, het eigen pedagogisch project in een aanvaardbare mate te realiseren.

Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?

Leerlingen spenderen heel wat tijd in de schoolbanken aan lessen wiskunde. En, zoals ook elders in het onderwijslandschap gebeurt, komt elke leerling zo nu en dan wel eens aandraven met de gedachte: ‘Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?’