Internationale samenwerking

Waldorf World School List

Een volledige lijst met alle steinerscholen van over de hele wereld vind je op de website van The Friends of Waldorf Education/Freunde der Erziehungskunst.

Waldorf Resources

Deze website werd gemaakt door The International Forum for Steiner Waldorf Education in samenwerking met de Pedagogische Sectie in het Goetheanum. De site maakt mogelijk dat leraren wereldwijd onderwerpen en informatie van de steinerpedagogie kunnen delen en bespreken.

www.waldorf-resources.org

The European Council for Steiner Waldorf Education (ECSWE)

De federatie is lid van ECSWE. Deze organisatie bestaat uit 25 nationale Waldorf/steiner associaties die meer dan 771 scholen in Europe vertegenwoordigen. Zo’n 150.000 leerlingen lopen er school.
Enkele voorbeelden van de doelen die deze organisatie nastreeft zijn:

  • informatie en ervaringen uitwisselen om de pedagogische praktijk verder te ontwikkelen
  • een gemeenschappelijk politiek beleid op Europees niveau ontwikkelen
  • in dialoog gaan met academici, politiekers, beleidsmakers op onderwijskundig vlak e.d.

Voor meer informatie over ECSWE zie www.ecswe.org

International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE)

“Against a background of prevailing materialistic trends in education and modern culture, the protection, indeed the salvation, of childhood as the fundamental stage of each individual’s unfolding life has become a worldwide pioneering work.”
(From the Preamble to the Statutes, by Dr. Helmut von Kuegelgen)

In de International Association for Steiner / Waldorf Early Childhood Education zijn momenteel 28 landen lid waaronder ook de Federatie Steinerscholen Vlaanderen. De landen zijn vertegenwoordigd in de council via een door hun federatie hiervoor gemandateerde. Voor de Federatie Steinerscholen Vlaanderen is dit Klaar Aerts (klaar.aerts@steinerscholen.be).
De IASWECE council komt jaarlijks tweemaal samen om de verschillende thema’s en vragen die zowel nationaal als internationaal om aandacht vragen te behartigen en in ontwikkeling te brengen. Dit wereldwijd samenwerkingsorgaan richt zich op het bevorderen van de kwaliteit van de steinerpedagogie voor het kind van 0-7 jaar door middel van oa:

  • Bevorderen van de samenwerking tussen collega’s over de hele wereld, door middel van bijeenkomsten, conferenties, werkgroepen, enz.
  • Verdieping en vernieuwing van de steinerpedagogie vanuit de antroposofische menskunde.
  • Bevorderen van de opleiding en begeleiding voor opvoeders en leerkrachten die het kind van 0-7 begeleiden en met aandacht voor de verschillende culturele realiteiten.
  • Samenwerken met ouders en andere organisaties in onderzoek naar hedendaagse vragen over de verzorging, behoeften en opvoeding van het jonge kind .
  • Bescherming van de vrijheid en de naam van Steiner en Waldorf
  • Verstrekken van zowel informatie en publicaties over de steinerpedagogie van 0-7
  • Bieden van pedagogische en financiële ondersteuning aan projecten die de steinerpedagogie van 0-7 in hun locatie willen initiëren en bevorderen.

“In our Association, all who serve the education of children, the training of educators, the cooperation with parents, and the development of human culture at large – spiritually, legally and economically, work together… The fruitfulness of worldwide cooperation beyond all limits of language, politics and religion is a tried and tested experience.”
(Dr. Helmut von Kuegelgen)

Voor meer informatie over IASWECE zie www.iaswece.org

Actueel

Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen

Op donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.

ONLINE video’s rond ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’

De pedagogische sectie heeft 4 korte voordrachten online ter beschikking geplaatst rond het thema ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’. Op deze pagina kan je doorklikken naar de video’s.

Steinerscholen vechten nieuwe eindtermen S.O. aan

Omdat het niet mogelijk is om met deze eindtermen, ook na de recente ingrepen, het eigen pedagogisch project in een aanvaardbare mate te realiseren.

Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?

Leerlingen spenderen heel wat tijd in de schoolbanken aan lessen wiskunde. En, zoals ook elders in het onderwijslandschap gebeurt, komt elke leerling zo nu en dan wel eens aandraven met de gedachte: ‘Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?’