Internationale samenwerking

Waldorf World School List

Een volledige lijst met alle steinerscholen van over de hele wereld vind je op de website van The Friends of Waldorf Education/Freunde der Erziehungskunst.

Waldorf Resources

Deze website werd gemaakt door The International Forum for Steiner Waldorf Education in samenwerking met de Pedagogische Sectie in het Goetheanum. De site maakt mogelijk dat leraren wereldwijd onderwerpen en informatie van de steinerpedagogie kunnen delen en bespreken.

www.waldorf-resources.org

The European Council for Steiner Waldorf Education (ECSWE)

De federatie is lid van ECSWE. Deze organisatie bestaat uit 25 nationale Waldorf/steiner associaties die meer dan 771 scholen in Europe vertegenwoordigen. Zo’n 150.000 leerlingen lopen er school.
Enkele voorbeelden van de doelen die deze organisatie nastreeft zijn:

  • informatie en ervaringen uitwisselen om de pedagogische praktijk verder te ontwikkelen
  • een gemeenschappelijk politiek beleid op Europees niveau ontwikkelen
  • in dialoog gaan met academici, politiekers, beleidsmakers op onderwijskundig vlak e.d.

Voor meer informatie over ECSWE zie www.ecswe.org

International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE)

In de International Association for Steiner / Waldorf Early Childhood Education zijn momenteel 28 landen lid waaronder ook de Federatie Steinerscholen Vlaanderen. De landen zijn vertegenwoordigd in de council via een door hun federatie hiervoor gemandateerde. Voor de Federatie Steinerscholen Vlaanderen is dit Klaar Aerts (klaar.aerts@steinerscholen.be). Lees meer.

Voor meer informatie over IASWECE zie www.iaswece.org

Europese vrijwilligerswerking (ESC)

De Federatie is lead en supporting organization voor het Europese vrijwilligersprogramma ESC (European Solidarity Corps)
Lees meer. 

HERMMES: Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings

HERMMES is een Erasmus+-partnerschap, waarin aanbevelingen en trainingen worden aangeboden aangaande de gezonde ontwikkeling en opvoeding in deze tijd vol verregaande media-mogelijkheden. Meer info over het HERMMES-project vind je hier. 

Actueel

Onze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)

Doorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen

Recent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.

Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs

De Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.

Daalt de kwaliteit van het onderwijs?

Het is bijna subversief om inzake de kwaliteit van het onderwijs de steeds weer beklemtoonde daling in vraag te durven stellen. Nochtans is dat dringend nodig.