International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE)

“Against a background of prevailing materialistic trends in education and modern culture, the protection, indeed the salvation, of childhood as the fundamental stage of each individual’s unfolding life has become a worldwide pioneering work.”
(From the Preamble to the Statutes, by Dr. Helmut von Kuegelgen)

In de International Association for Steiner / Waldorf Early Childhood Education zijn momenteel 28 landen lid waaronder ook de Federatie Steinerscholen Vlaanderen. De landen zijn vertegenwoordigd in de council via een door hun federatie hiervoor gemandateerde. Voor de Federatie Steinerscholen Vlaanderen is dit Klaar Aerts (klaar.aerts@steinerscholen.be).
De IASWECE council komt jaarlijks tweemaal samen om de verschillende thema’s en vragen die zowel nationaal als internationaal om aandacht vragen te behartigen en in ontwikkeling te brengen. Dit wereldwijd samenwerkingsorgaan richt zich op het bevorderen van de kwaliteit van de steinerpedagogie voor het kind van 0-7 jaar door middel van oa:

  • Bevorderen van de samenwerking tussen collega’s over de hele wereld, door middel van bijeenkomsten, conferenties, werkgroepen, enz.
  • Verdieping en vernieuwing van de steinerpedagogie vanuit de antroposofische menskunde.
  • Bevorderen van de opleiding en begeleiding voor opvoeders en leerkrachten die het kind van 0-7 begeleiden en met aandacht voor de verschillende culturele realiteiten.
  • Samenwerken met ouders en andere organisaties in onderzoek naar hedendaagse vragen over de verzorging, behoeften en opvoeding van het jonge kind .
  • Bescherming van de vrijheid en de naam van Steiner en Waldorf
  • Verstrekken van zowel informatie en publicaties over de steinerpedagogie van 0-7
  • Bieden van pedagogische en financiële ondersteuning aan projecten die de steinerpedagogie van 0-7 in hun locatie willen initiëren en bevorderen.

“In our Association, all who serve the education of children, the training of educators, the cooperation with parents, and the development of human culture at large – spiritually, legally and economically, work together… The fruitfulness of worldwide cooperation beyond all limits of language, politics and religion is a tried and tested experience.”
(Dr. Helmut von Kuegelgen)


Voor meer informatie over IASWECE zie www.iaswece.org

Actueel

Onze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)

Doorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen

Recent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.

Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs

De Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.

Daalt de kwaliteit van het onderwijs?

Het is bijna subversief om inzake de kwaliteit van het onderwijs de steeds weer beklemtoonde daling in vraag te durven stellen. Nochtans is dat dringend nodig.