Handleiding Schoolbeleid voor Onderwijskwaliteit

Advies bij deze handleiding

De Pedagogische Begeleidingsdienst van de Federatie Steinerscholen heeft als decretale opdracht de steinerscholen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun eigen kwaliteitsbeleid. In deze handleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod  die inspiratie kunnen bieden om onderwijskwaliteit professioneel te benaderen.

Download hier het document Handleiding Schoolbeleid voor onderwijskwaliteit.

Inhoud

1. Advies bij deze handleiding

2. Eigen visie op onderwijskwaliteit

3. Mijn Steinerschool is OK

4. Persoonlijke ontwikkeling staat centraal

5. De leerkrachten en de klaspraktijk

6. Leerlingenbegeleiding

7. Omgaan met diversiteit

8. Rapportering en oriëntering*

9. Personeelsbeleid en professionalisering

10. Bedding voor ontwikkelingsprocessen

11. Het schoolbeleid ontwikkelt kwaliteit

12. Bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne

13. Financieel beleid

14. Zelfevaluatie

15. Voorlichting bij doorlichting

16. De weg is het doel

Bijkomende vragen of opmerkingen?

Contacteer Kevin Caestecker

Actueel

Steinerschool Ronse (Ringelwikke) genomineerd

De Steinerschool van Ronse – Ringelwikke genoemd – werd opgenomen in de 16e editie van het Architectuurboek Vlaanderen, met als titel ‘Antwoorden in verantwoordelijkheid’.

Boeken of tablets?

Hoe leer je kinderen zich te oriënteren in de digitale wereld?

Lerarenopleiding steinerpedagogie

In een aantal Europese landen bestaan er erkende, academische opleidingen tot steinerschoolleraar. De hogescholen en universiteiten die dergelijke opleidingen aanbieden, werken samen binnen het netwerk INASTE (International Network for Academic Steiner Teacher Education). Op vrijdag 11 oktober jl. vond in de mooie panoramazaal van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel een gezamenlijke vergadering/conferentie plaats van de […]

Humo pakt uit met foutieve informatie over steinerscholen

In een op 1 september verschenen artikel in Humo doet onderwijsexpert Dirk Van Damme een aantal uitspraken over steinerscholen die met zekerheid foutief zijn. Zo beweert hij dat steinerscholen een vrij antiwetenschappelijke filosofie zouden aanhangen, die bovendien bijna religieus zou worden beleefd. Bedoeld is wellicht de antroposofie. Maar steinerscholen ‘hangen’ de antroposofie niet aan – […]