LEERKRACHTEN/SCHOLEN
CONTACT
Federatie Steinerscholen
Gitschotellei 188
2140 Antwerpen
T +32 3 213 23 33
info@steinerscholen.be
De Pedagogische Begeleidingsdienst van de Federatie Steinerscholen heeft als decretale opdracht de steinerscholen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun eigen kwaliteitsbeleid. In deze handleiding komen onderstaande onderwerpen aan bod – afzonderlijk te downloaden als pdf – die inspiratie kunnen bieden om onderwijskwaliteit professioneel te benaderen. (Hoofdstukken met * zijn nog in opbouw.)
1. Advies bij deze handleiding pdf
2. Eigen visie op onderwijskwaliteit pdf
3. Mijn Steinerschool is OK pdf
4. Persoonlijke ontwikkeling staat centraal pdf
5. De leerkrachten en de klaspraktijk pdf
6. Leerlingenbegeleiding pdf
7. Omgaan met diversiteit pdf
8. Rapportering en oriëntering* pdf8
9. Personeelsbeleid en professionalisering pdf
10. Bedding voor ontwikkelingsprocessen pdf
11. Het schoolbeleid ontwikkelt kwaliteit pdf
12. Bewoonbaarheid, veiligheid en hygiëne* pdf12
13. Financieel beleid* pdf13
14. Zelfevaluatie* pdf14
15. Voorlichting bij doorlichting pdf
16. De weg is het doel pdf
Download hier de volledige handleiding “Schoolbeleid voor onderwijskwaliteit”.
Contacteer arnout.de.meyere@steinerscholen.be
Federatie Steinerscholen
Gitschotellei 188
2140 Antwerpen
T +32 3 213 23 33
info@steinerscholen.be
Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsOp donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.
ONLINE video’s rond ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsDe pedagogische sectie heeft 4 korte voordrachten online ter beschikking geplaatst rond het thema ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’. Op deze pagina kan je doorklikken naar de video’s.
Steinerscholen vechten nieuwe eindtermen S.O. aan
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsOmdat het niet mogelijk is om met deze eindtermen, ook na de recente ingrepen, het eigen pedagogisch project in een aanvaardbare mate te realiseren.
Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsLeerlingen spenderen heel wat tijd in de schoolbanken aan lessen wiskunde. En, zoals ook elders in het onderwijslandschap gebeurt, komt elke leerling zo nu en dan wel eens aandraven met de gedachte: ‘Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?’