De Federatie: verenigen en netwerken

De Federatie Steinerscholen verenigt de Steinerscholen in Vlaanderen. Geïnspireerd door het (heil)pedagogisch concept van Rudolf Steiner ontwikkeld in het kader van de antroposofie, werken deze scholen samen aan het behoud en de ontwikkeling van hun kwaliteit in onderwijs en organisatie. Door dialoog, studie en internationale uitwisseling willen zij afstemmen op maatschappelijke relevantie en overheidseisen.
Het uitbouwen van een goede dienstverlening en een bundelen van krachten en kwaliteiten zijn daarbij concrete streefdoelen. We streven daarbij naar goed afgestemde dienstverlening en maken gebruik van elkaars kwaliteiten.

De Federatie Steinerscholen maakt deel uit van het netwerk OKO, een samenwerkingsverband waarin de kleine onderwijsverstrekkers zich verenigd hebben om op beleidsniveau te kunnen participeren in de reguliere en ad hoc overlegorganen in verband met onderwijs. De Federatie investeert jaarlijks veel (personele) middelen om op dit niveau niet alleen aanwezig te zijn, maar ook zo goed en zo veel mogelijk de belangen van de steinerscholen te verdedigen en te vrijwaren.

Op internationaal niveau maakt de Federatie Steinerscholen deel uit van de European Council for Steiner Waldorf Education (ECSWE) en van de International Association for Steiner/Waldorf Early Childhood Education (IASWECE). Zie hiervoor het tabblad ‘internationaal’.

In België werkt de Federatie Steinerscholen samen met tal van antroposofisch geïnspireerde organisaties:

Actueel

Eindtermen 2de en 3de graad niet geschorst – hoe nu verder?

Op 22 juli 2021 velde het Grondwettelijk Hof een arrest waarin de verzoeken tot schorsing van de nieuwe eindtermen worden verworpen…

Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen

Op donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.

ONLINE video’s rond ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’

De pedagogische sectie heeft 4 korte voordrachten online ter beschikking geplaatst rond het thema ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’. Op deze pagina kan je doorklikken naar de video’s.

Steinerscholen vechten nieuwe eindtermen S.O. aan

Omdat het niet mogelijk is om met deze eindtermen, ook na de recente ingrepen, het eigen pedagogisch project in een aanvaardbare mate te realiseren.