Pedagogische begeleidingsdienst

Groeiende samenwerking tussen de Federatie steinerscholen, haar pedagogische begeleidingsdienst en de scholengemeenschappen.

Onze pedagogische begeleidingsdienst vervult verschillende decretaal vastgelegde opdrachten. Al jarenlang ondernemen de scholengemeenschappen initiatieven in identieke of verwante taakgebieden: begeleiding van scholen en lerarenteams; ontwikkeling van eindtermen, leerlijnen en -plannen; organisatie van vorming en nascholing. De samenwerking tussen deze organisaties wordt dit jaar verder geoptimaliseerd. Ooit was er een volledige versmelting van onze werkingen. Zowel inspectie als wij zelf ondervonden hiervan de nadelen. Daarom zochten we een tijd naar sterke autonomie en merkten we dat ook deze keuze niet voor de ideale oplossing zorgde. Nu willen we elkaar in het midden ontmoeten. De gezamenlijke nascholingsfolder is daar een voorbeeld van. Aanvragen tot steun of begeleiding komen voortaan in één ‘loket’: aanvraag@steinerscholen.be. Specifieke vragen rond inclusief onderwijs (ondersteuningsnetwerk) centreren we op competentiebegeleiding@steinerscholen.be.

De komende jaren willen we bijzondere aandacht schenken aan de eenheid van onze pedagogie, van kleuter tot en met twaalfdeklasser. Ons motto is de afstemming tussen kleuter- lagere- en secundaire scholen aangaande visies en maatregelen op het vlak van zorgwerking, identiteit van de steinerpedagogie, didactische uitdagingen, leerlijnen en kwaliteitsbeleid.

Wij hopen de evolutie in de Vlaamse steinerscholen op professionele wijze te ondersteunen.

Tine Schürg, Werner Govaerts en Arnout De Meyere
namens scholengemeenschappen en PBD

Actueel

Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen

Op donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.

ONLINE video’s rond ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’

De pedagogische sectie heeft 4 korte voordrachten online ter beschikking geplaatst rond het thema ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’. Op deze pagina kan je doorklikken naar de video’s.

Steinerscholen vechten nieuwe eindtermen S.O. aan

Omdat het niet mogelijk is om met deze eindtermen, ook na de recente ingrepen, het eigen pedagogisch project in een aanvaardbare mate te realiseren.

Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?

Leerlingen spenderen heel wat tijd in de schoolbanken aan lessen wiskunde. En, zoals ook elders in het onderwijslandschap gebeurt, komt elke leerling zo nu en dan wel eens aandraven met de gedachte: ‘Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?’