Pedagogische begeleidingsdienst

Groeiende samenwerking tussen de Federatie steinerscholen, haar pedagogische begeleidingsdienst en de scholengemeenschappen.

Onze pedagogische begeleidingsdienst vervult verschillende decretaal vastgelegde opdrachten. Al jarenlang ondernemen de scholengemeenschappen initiatieven in identieke of verwante taakgebieden: begeleiding van scholen en lerarenteams; ontwikkeling van eindtermen, leerlijnen en -plannen; organisatie van vorming en nascholing. De samenwerking tussen deze organisaties wordt dit jaar verder geoptimaliseerd. Ooit was er een volledige versmelting van onze werkingen. Zowel inspectie als wij zelf ondervonden hiervan de nadelen. Daarom zochten we een tijd naar sterke autonomie en merkten we dat ook deze keuze niet voor de ideale oplossing zorgde. Nu willen we elkaar in het midden ontmoeten. De gezamenlijke nascholingsfolder is daar een voorbeeld van. Aanvragen tot steun of begeleiding komen voortaan in één ‘loket’: aanvraag@steinerscholen.be. Specifieke vragen rond inclusief onderwijs (ondersteuningsnetwerk) centreren we op competentiebegeleiding@steinerscholen.be.

De komende jaren willen we bijzondere aandacht schenken aan de eenheid van onze pedagogie, van kleuter tot en met twaalfdeklasser. Ons motto is de afstemming tussen kleuter- lagere- en secundaire scholen aangaande visies en maatregelen op het vlak van zorgwerking, identiteit van de steinerpedagogie, didactische uitdagingen, leerlijnen en kwaliteitsbeleid.

Wij hopen de evolutie in de Vlaamse steinerscholen op professionele wijze te ondersteunen.

Meer info over de activiteiten, middelen, werkwijze en visie van onze pedagogische begeleidingsdienst zijn terug te vinden in het actuele begeleidingsplan.

Liesbeth Criem, Werner Govaerts en Arnout De Meyere
namens scholengemeenschappen en PBD

Actueel

Onze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)

Doorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen

Recent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.

Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs

De Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.

Daalt de kwaliteit van het onderwijs?

Het is bijna subversief om inzake de kwaliteit van het onderwijs de steeds weer beklemtoonde daling in vraag te durven stellen. Nochtans is dat dringend nodig.