Eindtermen secundaire scholen (nog) niet goedgekeurd

13-12-2021

Op zondag 12 december 2021 werd bekend dat de Vlaamse Regering (nog) geen groen licht geeft voor de eigen eindtermen van de secundaire steinerscholen (2de en 3de graad).

De steinerscholen wensen bijzonder ontgoocheld te reageren op het bericht van het kabinet Weyts dat de Vlaamse Regering inzake hun afwijkende eindtermen voor de 2de en 3de graad S.O. nog geen groen licht kan geven. Ondanks het feit dat in de aanvraag voor deze gelijkwaardige onderwijsdoelen rekening werd gehouden met de opmerkingen die de commissies van deskundigen en inspectie geuit hadden ten aanzien van de afwijkende eindtermen voor de 1ste graad, kon dit pakket onderwijsdoelen blijkbaar nog niet goedgekeurd worden.

De steinerscholen moeten nu eerst de tekst van het besluit van de Vlaamse Regering alsook de teksten van de adviezen van de twee commissies krijgen en bestuderen. Uit de persmededeling van de minister valt niet af te leiden dat deze adviezen negatief waren: er is sprake van “enkele deskundigen” en van de inspectie die “waarschuwt”. Blijkbaar heeft de minister er alle vertrouwen in dat er een vergelijk zal kunnen worden gevonden. De steinerscholen zijn bereid om dit gesprek aan te gaan.

Actueel

Winterhulp voor Oekraïne

Onze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)

Doorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen

Recent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.

Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs

De Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.