Fédération Pédagogie Steiner-Waldorf organiseert congres met Christof Wiechert

08-10-2020

De “Fédération Pédagogie Steiner-Waldorf en France” organiseert op 17 en 18 oktober een congres met Christof Wiechert.  Je kan dit congres gratis volgen online. Christof Wiechert zal in het Engels spreken en tegelijkertijd in het Frans worden vertaald.

L’EDUCATION EN TEMPS DE CRISE

Pour grandir et apprendre, l’enfant a besoin de relations chaleureuses, de confiance, d’enthousiasme, de respect, d’émerveillement, de nature et de culture… Les pédagogues de tous bords s’accordent là-dessus. Cependant, les événements de ces derniers mois ont rendu difficile le maintien de ce cadre fondamental pour l’éducation : beaucoup d’enfants et de jeunes ont vécu distanciation sociale, peur et éloignement de la nature et de la culture. Ce congrès est l’occasion de chercher ensemble des solutions, même en ces temps de crises multiples, pour maintenir ce cadre fondamental. Quelles clefs pour notre époque peuvent apporter les réflexions pédagogiques centenaires de Steiner?

Lees meer over het programma van de dag.

Actueel

Onze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)

Doorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen

Recent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.

Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs

De Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.

Daalt de kwaliteit van het onderwijs?

Het is bijna subversief om inzake de kwaliteit van het onderwijs de steeds weer beklemtoonde daling in vraag te durven stellen. Nochtans is dat dringend nodig.