Het steineronderwijs

Het steineronderwijs…

  • wil er zijn voor alle kinderen, ongeacht afkomst of religie;
  • wil rekening houden met alle behoeften van het kind: schoolse, fysieke, emotionele en spirituele ontwikkeling;
  • is gebaseerd op een goed begrip van de relevantie van de verschillende fasen van de ontwikkeling van kinderen;
  • wil een liefde voor leren en een enthousiasme voor school stimuleren;
  • ziet artistieke activiteit en de ontwikkeling van de verbeelding als een integraal onderdeel van het leren;
  • is in Vlaanderen (en in de meeste Europese landen) een erkende en gesubsidieerde vorm van basis- en secundair onderwijs, met evenwaardig gelijk gestelde eindtermen;
  • wordt wereldwijd gerespecteerd vanwege zijn vermogen om bekwame jonge mensen te vormen, met een sterk gevoel van eigenwaarde en met diverse capaciteiten die hen in staat stellen zich ontwikkelen tot maatschappelijk en economisch verantwoordelijke burgers.

Meer weten over steinerpedagogie?

Actueel

Eindtermen secundaire scholen (nog) niet goedgekeurd

Op zondag 12 december 2021 werd bekend dat de Vlaamse Regering (nog) geen groen licht geeft voor de eigen eindtermen van de secundaire steinerscholen (2de en 3de graad).

Mondmaskerplicht vanaf 6 jaar

Net als vele andere scholen en ouders meldden ouders, leraren en directies van steinerscholen bij de Federatie hun ongerustheid in verband met de mondmaskerplicht vanaf 6 jaar.

Eindtermen 2de en 3de graad niet geschorst – hoe nu verder?

Op 22 juli 2021 velde het Grondwettelijk Hof een arrest waarin de verzoeken tot schorsing van de nieuwe eindtermen worden verworpen…

Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen

Op donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.