Het steineronderwijs

Het steineronderwijs…

  • wil er zijn voor alle kinderen, ongeacht afkomst of religie;
  • wil rekening houden met alle behoeften van het kind: schoolse, fysieke, emotionele en spirituele ontwikkeling;
  • is gebaseerd op een goed begrip van de relevantie van de verschillende fasen van de ontwikkeling van kinderen;
  • wil een liefde voor leren en een enthousiasme voor school stimuleren;
  • ziet artistieke activiteit en de ontwikkeling van de verbeelding als een integraal onderdeel van het leren;
  • is in Vlaanderen (en in de meeste Europese landen) een erkende en gesubsidieerde vorm van basis- en secundair onderwijs, met evenwaardig gelijk gestelde eindtermen;
  • wordt wereldwijd gerespecteerd vanwege zijn vermogen om bekwame jonge mensen te vormen, met een sterk gevoel van eigenwaarde en met diverse capaciteiten die hen in staat stellen zich ontwikkelen tot maatschappelijk en economisch verantwoordelijke burgers.

Meer weten over steinerpedagogie?

Actueel

Oorlog in Oekraïne

Naar aanleiding van het geweld in Oekraïne sluiten de Federatie van Steinerscholen, de European Council for Steiner Waldorf Education en de Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiners zich aan bij wat Catherine M. Russell, executive director van UNICEF zei.

Steinerscholen krijgen gelijkwaardige eindtermen voor het S.O.

Op vrijdag 18 maart werden de ingediende eindtermen voor het secundair onderwijs door de Vlaamse Regering gelijkwaardig bevonden met de decretale eindtermen van de Vlaamse overheid.

Bijeenkomst leraren Aardrijkskunde klas 7 tot 12

De Antroposofische vereniging in Nederland nodigt alle Natuurwetenschappelijke leerkrachten van de Middelbare school uit voor een vormingsbijeenkomst op 25 en 26 februari.

Eindtermen secundaire scholen (nog) niet goedgekeurd

Op zondag 12 december 2021 werd bekend dat de Vlaamse Regering (nog) geen groen licht geeft voor de eigen eindtermen van de secundaire steinerscholen (2de en 3de graad).