Het steineronderwijs…
- wil er zijn voor alle kinderen, ongeacht afkomst of religie;
- wil rekening houden met alle behoeften van het kind: schoolse, fysieke, emotionele en spirituele ontwikkeling;
- is gebaseerd op een goed begrip van de relevantie van de verschillende fasen van de ontwikkeling van kinderen;
- wil een liefde voor leren en een enthousiasme voor school stimuleren;
- ziet artistieke activiteit en de ontwikkeling van de verbeelding als een integraal onderdeel van het leren;
- is in Vlaanderen (en in de meeste Europese landen) een erkende en gesubsidieerde vorm van basis- en secundair onderwijs, met evenwaardig gelijk gestelde eindtermen;
- wordt wereldwijd gerespecteerd vanwege zijn vermogen om bekwame jonge mensen te vormen, met een sterk gevoel van eigenwaarde en met diverse capaciteiten die hen in staat stellen zich ontwikkelen tot maatschappelijk en economisch verantwoordelijke burgers.
Meer weten over steinerpedagogie?
Winterhulp voor Oekraïne
/in Actueel /door Enya CornelisOnze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)
/in Actueel /door Robyn HanssensDoorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen
/in Actueel /door steiner_adminRecent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.
Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs
/in Actueel /door steiner_adminDe Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.