Korte docu-film over beroepsopleiding steinerpedagogie

17-09-2015

Duurzaam Wonen is reeds enkele jaren een degelijke beroepsrichting binnen de Steinerpedagogie. In een korte documentaire kan u nu zien hoe enthousiast de leerlingen en leraren zijn over hun praktische opleiding. De film is gemaakt in opdracht van de Middelbare Steinerschool Vlaanderen, met de steun van de Software AG Stiftung in het kader van de internationale disseminatie van het pilootproject Duurzaam Wonen.

Zo’n 10 jaar geleden startte de voorbereiding van een praktische bovenbouw. Jaar na jaar groeide het initiatief met de hulp en steun van velen. Met gepaste trots tonen de pioniers van toen in deze film dat er een stuk van hun droom is waar gemaakt: steinerpedagogie voor leerlingen die via het doen willen leren.

In Lier zijn er nu twee richtingen steinerpedagogie die dezelfde basisprincipes delen. Er is aandacht voor het kunstzinnige en voor de sociale ontwikkeling maar ook voor theorie en praktijk. Geen schotten tussen ASO en BSO in deze school, wel een verschillend aanbod voor leerlingen die op verschillende manieren leren. Deze korte documentaire toont nu op welke manier.

Actueel

Onze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)

Doorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen

Recent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.

Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs

De Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.

Daalt de kwaliteit van het onderwijs?

Het is bijna subversief om inzake de kwaliteit van het onderwijs de steeds weer beklemtoonde daling in vraag te durven stellen. Nochtans is dat dringend nodig.