Korte docu-film over beroepsopleiding steinerpedagogie

17-09-2015

Duurzaam Wonen is reeds enkele jaren een degelijke beroepsrichting binnen de Steinerpedagogie. In een korte documentaire kan u nu zien hoe enthousiast de leerlingen en leraren zijn over hun praktische opleiding. De film is gemaakt in opdracht van de Middelbare Steinerschool Vlaanderen, met de steun van de Software AG Stiftung in het kader van de internationale disseminatie van het pilootproject Duurzaam Wonen.

Zo’n 10 jaar geleden startte de voorbereiding van een praktische bovenbouw. Jaar na jaar groeide het initiatief met de hulp en steun van velen. Met gepaste trots tonen de pioniers van toen in deze film dat er een stuk van hun droom is waar gemaakt: steinerpedagogie voor leerlingen die via het doen willen leren.

In Lier zijn er nu twee richtingen steinerpedagogie die dezelfde basisprincipes delen. Er is aandacht voor het kunstzinnige en voor de sociale ontwikkeling maar ook voor theorie en praktijk. Geen schotten tussen ASO en BSO in deze school, wel een verschillend aanbod voor leerlingen die op verschillende manieren leren. Deze korte documentaire toont nu op welke manier.

Actueel

Geen chaos in het onderwijs zonder eindtermen

Op donderdag 1 april 2021 berichtte de pers dat er chaos in het onderwijs zou ontstaan indien het Grondwettelijk Hof de in februari jl. goedgekeurde eindtermen niet meer vóór de zomervakantie, maar bijvoorbeeld pas in september zou kunnen schorsen.°
Voor de steinerscholen zal er hoe dan ook géén chaos ontstaan, in gelijk welk scenario.

ONLINE video’s rond ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’

De pedagogische sectie heeft 4 korte voordrachten online ter beschikking geplaatst rond het thema ‘Vertrouwen bouwen in tijden van Corona’. Op deze pagina kan je doorklikken naar de video’s.

Steinerscholen vechten nieuwe eindtermen S.O. aan

Omdat het niet mogelijk is om met deze eindtermen, ook na de recente ingrepen, het eigen pedagogisch project in een aanvaardbare mate te realiseren.

Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?

Leerlingen spenderen heel wat tijd in de schoolbanken aan lessen wiskunde. En, zoals ook elders in het onderwijslandschap gebeurt, komt elke leerling zo nu en dan wel eens aandraven met de gedachte: ‘Waarom hebben we eigenlijk wiskunde?’