-
De bewegende klas
0 plaatsen beschikbaar
Wereldwijd zijn sinds 2000 bewegende klassen over de wereld ontstaan in klas 1 en 2. Ze zijn herkenbaar aan het meubilair: houten lage tweezitsbanken en stevige kussens als stoel wanneer er schriftelijk gewerkt gaat worden. Van oudsher bewegen we in de steinerschool veel en toch blijkt het ‘ritmische deel’ steeds minder te beantwoorden aan de noden van de kinderen in deze tijd. Welke vernieuwingen ontstaan er in Bochum, Dornach en Zweden? Hoe werkt de kring? Wat kunnen we met de banken? Welke zintuigen kunnen we extra verzorgen via de spelen? Wat doen we met ‘lastig’ gedrag? Waar moeten we op letten bij de voorbereiding van de lessen?
Het is een workshop voor leerkrachten van klas 1 en 2 die zoekende zijn en collega’s die al een eind op weg zijn en hun ervaring willen delen.
Docenten: Annemiek Jonges en Yoke Neirinck
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Tekenen vanuit je verbeelding
0 plaatsen beschikbaar
In deze workshop maak je kennis met een methode om leerlingen persoonlijk en creatief leerinhouden te laten verwerken via illustraties in hun periodeschrift. Hoe je stap voor stap kan starten van een klein idee en schetsend je gedachten en gevoelens kan verkennen en uitdrukking kan geven aan jouw unieke en bijzondere blik. We bekijken het theoretische kader van deze methode, zien een aantal praktische voorbeelden in de klas en gaan tenslotte zelf tekenend aan het werk. Geen voorkennis vereist.
Doelgroep: leraren vanaf klas 8 (lagere schoolleerkrachten zijn ook welkom om eigen tekenen te verdiepen).
Docent: Fien Van der Haegen
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Vreemde talen in een steinerschool
0 plaatsen beschikbaar
In deze workshop krijg je een introductie in de opbouw van het vreemdetalenonderwijs van klas 1 t.e.m. 12.
Doelgroep: leraren van klas 1 – 12
Docent: Griet van Raemdonck
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
"Via het ware beeld naar de nieuwe gemeenschappelijkheid"
0 plaatsen beschikbaar
Samenleven en dus samenwerken wordt moeilijker. Het zal van onze sociale vermogens afhangen of we een nieuwe gemeenschappelijkheid weten te creëren. In deze workshop werken we met het sociale beeld van jezelf en de ander. Via inhoud, ervaring en kleurbeving naar ontmoeting. Een oefenstap in de sociale kunst.
Doelgroep: iedereen
Docenten: Herman van Esbroeck en Ann Cuyvers
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Je Zelf als poort
0 plaatsen beschikbaar
Deze workshop gaat over het werken met verleden en toekomst in de steinerpedagogie tot over de grenzen van geboorte en dood heen met kunstzinnige middelen. Dit zal gebeuren via het kunstzinnig werken en het leren lezen van de gemaakte werkjes. Het werken en leren lezen maken deel uit van de workshop. Tevens zal het geheel verdiept worden via korte inhouden en gesprekken.
Doelgroep: iedereen
Docent: Jaak Hillen
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Anders kijken naar kinderen
0 plaatsen beschikbaar
In het tweede hoofstuk van de heilpedagogische cursus (Genezend opvoeden) die Rudolf Steiner in juni 1924 gaf, wordt een heel specifieke manier van kijken naar kinderen uitgewerkt. Die voordracht vormt de basis om in deze werkgroep te oefenen om te kijken met “andere ogen”.
Doelgroep: peuter- 9de klas
Docent: Jan Borghs
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Intellect, gemoed, moraliteit en spiritualiteit binnen de lespraktijk
0 plaatsen beschikbaar
De eerste voordracht van de algemene menskunde geeft een kader waarbinnen je als leraar kan functioneren binnen een klas. Dit kader doet o.a. beroep op vier ingangswegen: intellect, gemoed, moraliteit en spiritualiteit. In deze workshop gaan we dieper in op deze vier begrippen waarbij enerzijds de eerste voordracht van de algemene menskunde wordt uitgediept en anderzijds vooral wordt ingezet op uitwisseling zodat we tot een zo puur mogelijke begripsvorming kunnen komen.
Deze workshop is vooral bedoeld voor beginnende leraren (minder dan vijf jaar ervaring) die in alle vrijheid aan de hand van de eerste voordracht van de algemene menskunde willen filosoferen, concrete handvaten willen krijgen, … om de algemene menskunde te verbinden met de lespraktijk. De wil om met open blik wereld te aanschouwen is het enige wat in jouw rugzak moeten zitten die dag!
Doelgroep: voor beginnende leraren, < 5 jaar leservaring
Docent: Kevin Caestecker
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Goethe en Newton over licht en kleur
0 plaatsen beschikbaar
Hoe ontstaat het fenomeen kleur? Tijdens deze workshop onderzoek je zelf hoe kleuren ontstaan bij doorgang door een prisma. We volgen daarbij de fenomenologische benadering en vergelijken deze met de analytische. We toetsen de visies van Newton en Goethe aan onze eigen waarnemingen. Het verdere verloop van het onderzoek wordt mee bepaald door jullie eigen vragen. Er is geen voorkennis vereist, deze workshop is toegankelijk voor iedereen.
Doelgroep: voor iedereen
Docent: Sven Strecker
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Samenwerking in teams op basis van zelfkennis en inzicht in processen.
0 plaatsen beschikbaar
Niets zo moeilijk als samenwerken in Steinerscholen.
Waarom? Hebben we voldoende inzicht in wat ons stuurt ? Kennen we de ander ?
En hoe slaan we die brug naar de overkant? Want geloof me…die is er wel degelijk !
In deze workshop tracht ik van uit het TAPAS gedachtengoed bruggen te slaan naar zelfsturing en teambuilding binnen onze scholen. Een oogst van vele jaren zeilen en dobberen in de onstuimige Steinerzee !
Doelgroep: voor iedereen
Docent: André Berben
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Schilderen en tekenen op de middelbare school
0 plaatsen beschikbaar
In deze workshop willen we vooral enkele oefeningen uitproberen. Het zullen opgaven zijn die ons een duidelijk beeld kunnen scheppen omtrent de samenhang tussen enerzijds de inhouden en processen van dit tekenend oefenen en anderzijds de wezenlijke noden van een leeftijdsfase. Dat is menskundig inzicht koppelen aan wat je als leraar aan de jongeren voorschotelt. Ook hoe we zoiets als leerkracht kunnen begeleiden zal aan bod komen (methodiek, grondhouding). Het grootste deel van de toegemeten tijd zullen we aan het werk zijn met de materialen maar we proberen ook voldoende ruimte te voorzien voor reflectie en duiding.
Doelgroep: voor leerkrachten middelbaar
Docenten: Filip en Carine Desmet-Allegaert
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Kunstzinnig werken vanuit de kunsttherapie
0 plaatsen beschikbaar
In deze workshop gaan we ervaren hoe kunstzinnige oefeningen kunnen inwerken op de drieledige mens om een evenwicht te creëren tussen denken, voelen en handelen.
Doelgroep: voor iedereen
Docent: Hermelinde Laga
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Seksuele en relationele opvoeding in de basisschool
0 plaatsen beschikbaar
Seksuele en relationele opvoeding (SRO) is in de eerste plaats een oudertaak. Toch hebben we ook als school hierin een verantwoordelijkheid. SRO komt best aan bod in alle ontwikkelingsfasen van het kind en krijgt daarom bij voorkeur zowel thuis als op school een plaats in de opvoeding.
In deze workshop bekijken we wat de SRO-vraag van het kind aan de opvoeder is op verschillende leeftijden. We staan stil bij het verschil tussen het jonge kind en het wat oudere kind vanaf de vierde klas.
Er zal ruimte zijn voor gesprek en uitwisseling en we bekijken samen hoe je een les seksuele en relationele opvoeding kan vorm geven en welke didactische materialen je kan gebruiken.
Doelgroep: voor iedereen
Docent: Inneke Van Esbroeck
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
De zes constitutietypes en de hantering in de basisschool
0 plaatsen beschikbaar
We kijken naar de zes constitutietypes bij kinderen met de blik van ’te vast’ en ’te los’. We kijken naar de polariteiten dwangmatig-vergeetachtig, gestuwd-te open, te zwaar-te licht.
Na een inleiding in het thema doen we een paar oefeningen en kijken naar de mogelijke behandeling ervan.
Doelgroep: voor iedereen
Docent: Karel Bellinkx
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Mens en dier: een wereld van verschil
38 plaatsen beschikbaar
Uitdiepen van de relatie van de mens tot de dieren, zoals R. Steiner die beschrijft in de vierde, tiende en twaalfde voordracht van Algemene Menskunde. De unieke positie van de mens op deze wereld. En het pedagogische belang en de toepassing daarvan, van de peuterklas tot aan het eind van het middelbaar.
De deelnemers zouden de drie voordrachten vooraf gelezen moeten hebben en hun vragen en aha-belevenissen erover meebrengen.
Doelgroep: leerkrachten van alle klassen zijn welkom.
Docent: Luc Vandecasteele
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Waarnemen als instrument om tot de vraag van het kind te komen
0 plaatsen beschikbaar
Ieder kind komt naar de Aarde met een raadsel, met een voor-geboortelijk leven en met mogelijkheden en intenties voor dit leven. Als opvoeder hebben wij de taak om beetje bij beetje dit raadsel te doorgronden. Het kind verlangt naar liefde en begrip van de opvoeder zodat het zichzelf kan worden en in vrijheid zijn of haar individuele bestemming kan verwerkelijken. De Steinerpedagogie reikt ons vele perspectieven aan om het kind te leren begrijpen en ondersteunen in zijn/haar ontwikkeling. Tijdens deze workshop zullen wij ons uiteen zetten met enkele van die perspectieven. Er zal inhoudelijk worden ingegaan op o.a. de twee stromen, de kinderbespreking en de temperamenten en we gaan ook praktisch aan de slag zodat dit niet enkel begrepen maar ook ervaren kan worden.
Doelgroep: leerkrachten van lagere school
Docenten: Melanie Lauwaert en Pieter Govaerts
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Religieuze opvoeding menskundig belicht
5 plaatsen beschikbaar
Religieuze opvoeding is tegenwoordig niet meer evident. Toch vragen kinderen er al dan niet bewust innerlijk naar, want veel kinderen brengen met hun geboorte al een natuurlijke openheid mee op het gebied van spiritualiteit. Vooral in onze huidige tijd is het van essentieel belang om religieuze krachten te ontwikkelen als basis voor een gezond zielenleven. Onze samenleving neigt steeds meer tot het eenzijdig ontwikkelen van specialisaties die hoofdzakelijk gericht zijn op wetenschap, techniek en economie. Daardoor stroomt het leven niet meer organisch en ontstaat er zielsmatig ‘kortademigheid.’ Religieuze opvoeding kan de ontwikkeling van de ademhaling tussen het zich verbinden en weer loslaten, tussen leven en sterven op een gezonde manier ondersteunen. Rudolf Steiner hechtte een groot belang aan de ontwikkeling van eerbied, dankbaarheid en wereldinteresse. Zo kan een opgroeiend mens als basis voor zijn verdere leven op aarde de kracht van de liefde leren ontwikkelen.
In de verschillende ontwikkelingsfasen van de opgroeiende mens liggen er telkens andere vragen op religieus vlak verborgen. Deze willen wij aan de hand van de menskunde nagaan.
Doelgroep: iedereen
Docent: Paul-Philippe Stevens
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
In- en uitademend onderwijs in de lagere school
0 plaatsen beschikbaar
Steiner start algemene menskunde met de boodschap dat de kerntaak van de leraar eruit bestaat om de kinderen te leren ademen. Hoe valt dit menskundig te begrijpen? En wat betekent dit voor een goede les in de lagere school? Hoe zet je het kunstzinnige in om hiertoe te komen? Deze en andere vragen zullen tijdens deze werkgroep hun plek krijgen.
Doelgroep: Leerkrachten lagere school
Docent: Sigurd Borghs
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Pedagogische psychologie en de onderwijspraktijk
0 plaatsen beschikbaar
Gelegenheid tot vragen stellen bij de ochtendvoordracht. Verder werken rond het thema ‘ontwikkelingsfasen van het zelf bij kinderen en jongeren – ontwikkelingspsychologie en steinerpedagogie’. Albert spreekt in het Duits maar Barbara Mayrhofer zal erbij zijn om te vertalen.
Doelgroep: Iedereen die de voordracht in de ochtend volgde
Docent: Albert Schmelzer
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
Plannen of improviseren in de lagere school
11 plaatsen beschikbaar
Ons onderwijs is “scheppend” en “creatief”. Tegelijkertijd komen er steeds meer planningsdocumenten, toetsen, methodes, leerlijnen, die je als leerkracht in een keurslijf duwen. Het lijkt alsof vorm en beweging hier met elkaar in strijd gaan.
Hoe vind je hier een evenwicht, zonder dat het een compromis wordt? Een gespreksronde onder mensen van de lagere school.
Doelgroep: Lagere school leerkrachten
Docent: Bart De Maré
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent
-
De betekenis van het kunstzinnige oefenen en het praktische atelierwerk voor onze pedagogie
10 plaatsen beschikbaar
Vanuit het werk van Michael Brater en zijn medewerkers is er veel praktijk opgedaan met kunstzinnig en praktisch werken. Dat gebeurde in heel verschillende situaties: met medewerkers en leerlingen in leercontract van grote bedrijven, in de psychiatrie met volwassenen, in sociale instellingen. We proberen, beschouwend, op het spoor te komen wat het kustzinnige precies is. Een vergelijking met het praktische atelierwerk zet beide in het juiste licht wat betreft betekenis voor de persoonlijkheidsontwikkeling. En dit voor leerlingen in zowel doorstroom- als beroepsgerichte finaliteit.
Doelgroep: Lagere school leerkrachten
Docent: Wim Foquet
Wanneer: NAMIDDAG, Steinerschool Gent, Kasteellaan Gent