Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht)
Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren.
Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we naar de interesse van mens tot mens?
Deze cursus richt zich tot alle leidinggevenden die leven met praktische vragen die hun oordeelsvormogen willen scholen om in hun concrete situatie de goede handeling te vinden.
Dit traject bestaat uit 5 sessies op dinsdagen. We starten telkens in de voormiddag met enkele nieuwe inzichten die ons leiderschap kunnen versterken. In de namiddag verdiepen we ons in zelf aangebrachte casussen. Dit kan via een interventie of opstelling.
1. De kunst van de temperamentvolle taal.
Weet je als leidinggevende via welke taal je het best je collega’s motiveert en inspireert? Dat zou wel eens sterk kunnen afhangen van hun temperamenten-palet, dat hoogstwaarschijnlijk van collega tot collega verschilt. Kennis van je eigen profiel is onontbeerlijk om je bewust te worden van je energetische uitstraling en gedragspatronen.
2. Resonantie creëren tussen elkaars zielspotenties.
Op de scène van ieders binnenwereld speelt zich een krachtig schouwspel af. Enige inzicht in eigen en andermans zielskwaliteiten en –potenties kan een toegangspoort zijn tot bewustere interactie en samenwerking.
3. De schoolleider als facilitator: groepsbewustzijn rond spanningsvelden verhogen. (dinsdag 5 december van 9u30 tot 16u30)
Enkele typische spanningen in groepsdynamieken worden verduidelijkt. We hebben het over de lichtzijde en de schaduwzijde in een groep, en de weg van verandering van schaduw naar licht.
4. De schoolleider als coach: het groeigesprek met je collega’s
Soms is het noodzakelijk om een collega bewust te helpen worden van haar/zijn schaduwzijde. Zeker als er spanningen zijn met één of meerdere collega’s is het verhelderend om te zoeken naar overeenkomsten met de ‘tegenstander’. Hoe zijn we verstrengeld in de polariteit?
5. Scheppingskrachten bevrijden
Hoe moet de samenwerking binnen een organisatie met sociale doelen verlopen, opdat de creatieve scheppingskrachten van de medewerkers zo vrij mogelijk kunnen ontvouwen ten gunste van de doelgroep? We bieden een genuanceerde zienswijze op kwaliteitsvolle samenwerking kan inspirerend werken voor heel wat processen binnen onze scholen.
Inschrijvingen voor deze cursus zijn afgelopen
De inschrijvingskost bedroeg 500 euro. Bij je inschrijving kan je aangeven of de inschrijvingskost rechtstreeks aan de school moet gerekend worden (via factuur), of je zelf instaat voor de betaling en dit aan de hand van een overschrijving met de mededeling van de cursuscode.
Onze annulatievoorwaarden kan je hier nalezen.