Eindtermen en leerplannen

Net zoals alle Vlaamse scholen hebben de steinerscholen de opdracht om eindtermen te bereiken. Aangezien de decretale eindtermen van de Vlaamse overheid onvoldoende ruimte laten voor de steinerscholen, die een heel eigen pedagogisch concept hebben, hebben de steinerscholen sinds 1997 consequent gebruik gemaakt van de mogelijkheid om eigen, gelijkwaardige eindtermen te formuleren. Deze eigen eindtermen sluiten nauw aan bij het steinerpedagogisch concept.

Op basis van studiewerk en de verzameling van veel praktijkervaring groeiden de Vlaamse steinerschoolleerplannen, trouw aan de uitgangspunten van de pedagogie maar met veel ruimte voor variatie en schoolspecifieke keuzes. Het zijn leerplannen die de leraar niet vastzetten, maar haar juist uitnodigen om enthousiast telkens opnieuw vorm te geven aan de klaspraktijk.

Deze gemeenschappelijke leerplan-basis kan in de verschillende scholen leiden tot andere pedagogische beleidslijnen. In een goed opgebouwd werkplan zal een lerarenteam zijn pedagogische afspraken zichtbaar maken.

Je kan alle leerplannen van basis- en secundair onderwijs terugvinden onder het kopje documentatie.

Actueel

Nieuw boek “Wat na de steinerschool”?

Met veel plezier en trots kondigen Enya Cornelis en Sietske van Poelgeest hun boek aan: Wat na de steinerschool? 12 interviews met oud-leerlingen. Voor dit boek gingen de auteurs tussen maart en september 2023 op bezoek bij twaalf oud-leerlingen van de middelbare steinerscholen van Antwerpen, Berchem, Brugge, Gent, Leuven en Lier. Hun doel was om te weten […]

Pedagogische begeleidingsdienst Steinerscholen trekt volop de kaart van social media

Sinds schooljaar 2023-2024 blijf je via de nieuwsbrief van de pedagogische begeleidingsdienst (PBD) periodiek op de hoogte van vormingen, updates en nieuwtjes. Je inschrijven op de deze nieuwsbrief kan hier. In mei 2024 lanceerde de PBD Steinerscholen ook haar gloednieuwe community. Je ontdekt er als leerkracht, beleidsondersteuner of geïnteresseerde ouder niet alleen als eerste het […]