CONTACT
Federatie Steinerscholen
Diksmuidelaan 127
2600 Antwerpen
T +32 3 213 23 33
info@steinerscholen.be
Code cursus: 25VFE01
Elk jaar krijgen de kinderen na afloop van het jaar een getuigschrift. Altijd weer een feestelijk moment voor de kinderen, en ook voor de ouders een belangrijk moment. Een beeld van je kind komt op papier tot leven! Door de jaren heen is binnen de vrije scholen een cultuur ontstaan waarin het getuigschrift een belangrijke plaats inneemt. Het schetst een beeld van de vaardigheden en vermogens van een leerling. Daarbij wordt geprobeerd op een levendige manier in woorden te vatten waar (sluimerende) vermogens zichtbaar worden, waar hindernissen opgeworpen of overwonnen worden en welke vaardigheden verworven zijn. Leerkrachten doen dit middels een levendige beschrijving en door op een kunstzinnige manier de wil van kinderen aan te moedigen; een gedicht en tekening/schildering die de toekomst proberen te wekken. Men zou kunnen stellen dat de getuigschriften op deze manier toekomstgericht zijn. Maar ook is er de maatschappelijke vraag om te kijken naar het verleden. Hoe worden de vaardigheden ingeschaald? Waar staan de leerlingen? Beide perspectieven zijn van belang voor de ontwikkeling van leerlingen.
Tijdens deze dag staan twee vragen centraal:
– Hoe kunnen we beide elementen op een goede manier samenbrengen?
– Hoe kan het kunstzinnig werk (spreuk en schildering) beknopt en eenvoudig blijven, waardoor het uitvoerbaar blijft voor leerkrachten?
Inschrijven kan via de link hieronder tot en met 22 maart 2025. De inschrijvingskost bedraagt 110 euro. Bij je inschrijving kan je aangeven of de inschrijvingskost wordt betaald door jouw school, dan wel je zelf instaat voor de betaling.
Van zodra je je inschrijft, is ons annuleringsbeleid van toepassing. Deze kan je hier nalezen.
29/03/2025 09:30 | 29/03/2025 15:30 | Vorming gegeven door Paul van Meurs | Kantoor federatie Steinerscholen - Antwerpen |
Deelnemers brengen hun eigen lunch mee.
Paul van Meurs was jarenlang vrijeschoolleerkracht. In Eindhoven en Tilburg heeft hij 21 jaar gewerkt als klassenleerkracht. Daarna was hij 22 jaar onderwijsadviseur bij Bvs-schooladvies in Utrecht. Behalve systeembegeleiding verzorgde hij daar vooral het rekenonderwijs en het onderwijs in de kunstvakken. Als coördinator van de pedagogische sectie in Nederland heeft hij zich intensief verdiept in…