CONTACT
Federatie Steinerscholen
Diksmuidelaan 127
2600 Antwerpen
T +32 3 213 23 33
info@steinerscholen.be
Code cursus:
Met pedagogisch begeleiders Paul van Meurs & Kelly De Donder
Over kijken, aanvoelen en feedback geven met diepgang
Hoe geef je feedback die verder gaat dan enkel ‘goed gedaan’ of ‘dat kan beter’?
Hoe leer je als leraar werkelijk zien wat een leerling nodig heeft om te groeien, als mens én als creërend wezen?
Tijdens deze unieke klasdag duiken we onder begeleiding van Paul van Meurs en Kelly De Donder in de wezenlijke benadering van feedback geven, gebaseerd op de vier wezensdelen van de mens. Door middel van pedagogisch-didactische principes word je geholpen om met pedagogische kracht in dialoog te gaan met jouw leerlingen.
Ochtendsessie – met Paul van Meurs
In een verdiepend ochtenddeel verkennen we hoe je als leraar op verschillende lagen feedback kunt geven, vertrekkend vanuit een blik op kunst en kunstzinnig onderwijs
– Het fysieke aspect – Kijken met aandacht
Beschouw het kunstwerk als resultaat van een prestatie. Wat vertelt het werk over het handelen van het kind? Hoe kun je doelgericht en opbouwend reflecteren?
– Het etherische aspect – De stroom van ontwikkeling
Een kunstwerk leeft door de tijd. Hoe sluit je met je feedback aan bij het ontwikkelingsritme en de leeftijd van het kind, afgestemd op denken, voelen en willen?
– Het astrale aspect – De kunstenaar in het kind
Ieder kind als kunstenaar creëert vanuit een uniek innerlijk beeld. Leer reflecteren op temperament, leerstijl en ontwikkelingsstijl, en ontdek hoe je verschillen omarmt en benut.
– De wezenskern – Het raadsel van het kind
Hoe ga je als leraar om met de diepere vragen en hindernissen die het kind meebrengt? Hoe geef je ruimte aan wat zich in de kern van het kind wil ontwikkelen?
Namiddagsessie – met Kelly De Donder
We vertalen de inzichten uit de ochtend naar jouw praktijk. In een interactieve en ervaringsgerichte werksessie ga je aan de slag met:
– Concrete werkvormen om feedback te verdiepen
– Reflectieopdrachten om te oefenen met kijken op meerdere lagen
– Uitwisseling van ervaringen en casussen met collega’s
– Handvatten om ontwikkelingsgericht te ondersteunen in jouw klaspraktijk
Stap binnen in een verdiepende, mensgerichte en transformerende kijk op feedback.
Schrijf je nu in en ontdek hoe feedback een kunst op zich wordt.
Dagverloop
9u00 – Aankomst met koffie en thee
9u30 – door Paul van Meurs (sessie 1)
12u30 – lunchpauze
13u30 – door Kelly de Donder (sessie 2)
15u30 – einde
28/11/2025 09:00 | 28/11/2025 15:30 | vrijdag | Bib, Federatie in Antwerpen |
Koffie en thee worden voorzien. Breng je eigen lunch mee (broodjeszaken in de buurt).
Je ontvangt enkele dagen vooraf de start nog een mail met alle praktische info. Na inschrijving zijn onze annulatievoorwaarden van kracht. Je kan ze hier nalezen.
Paul van Meurs was jarenlang vrijeschoolleerkracht. In Eindhoven en Tilburg heeft hij 21 jaar gewerkt als klassenleerkracht. Daarna was hij 22 jaar onderwijsadviseur bij Bvs-schooladvies in Utrecht. Behalve systeembegeleiding verzorgde hij daar vooral het rekenonderwijs en het onderwijs in de kunstvakken. Als coördinator van de pedagogische sectie in Nederland heeft hij zich intensief verdiept in…
Kelly De Donder staat al sinds 2003 in het onderwijs en heeft ondertussen al 12 jaar ervaring als klasleerkracht in de onderbouw.