Bijeenkomst leraren Aardrijkskunde klas 7 tot 12

04-02-2022

De Antroposofische vereniging in Nederland nodigt alle Natuurwetenschappelijke leerkrachten van de Middelbare school uit voor een vormingsbijeenkomst:

Uitnodiging leergang met Bas Pedroli op 25 en 26 februari 2022

Beste vrienden,

Voor de Leergang van de Natuurwetenschappelijke Sectie van vrijdag 25 en zaterdag 26 februari 2022 hebben we Bas Pedroli bereid gevonden een inleiding te geven over het luisteren naar het landschap, en met ons te werken aan het opbouwen van een verbinding met het landschap.

Bas studeerde aardrijkskunde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde op een landschaps-ecologisch onderzoek naar het Strijper-Aa-landschap in Zuidoost Brabant. Bas is zelfstandig onderzoeker/adviseur en is als universitair hoofddocent verbonden aan Wageningen University
(Leerstoelgroep Landgebruiksplanning). Hij was tot 2020 als senior onderzoeker bij Wageningen University & Research (Alterra) sterk betrokken bij internationaal onderzoek en onderwijs op het gebied van landschap, natuur en ruimtelijke ordening. Hij was één van de oprichters van UNISCAPE,
een Europees netwerk van 42 universiteiten dat zich toelegt op landschapsstudies en onderwijs, als ondersteuning van de Europese Landschapsconventie. Hij is een actief lid van verschillende andere Europese wetenschappelijke en NGO-netwerken (o.a. IALE, PETRARCA, CIVILSCAPE). Vanuit zijn eigen
bedrijfje JustLandscape zet hij zich in voor het ondersteunen van duurzaam landschapsbeheer en -beleid.

Sinds 1990 is Bas ook nauw betrokken bij de Natuurwetenschappelijk Sectie in Dornach, waarbij vooral Jochen Bockemühl een belangrijke leermeester was. In 2000 organiseerde hij met anderen een internationaal congres over landschap in het Goetheanum. Dit kreeg een vervolg in de Europese
Academie voor Landschapscultuur PETRARCA. Als landschapsfenomenoloog heeft Bas in 2020 een prachtig boekje uitgebracht Luisterend naar het
landschap (Uitg. Nachtwind, Hilversum). Hierin beschrijft hij op invoelende wijze 50 Europese landschappen vanuit verschillende gezichtspunten over de relatie mens-landschap. In 2021 publiceerde hij samen met anderen het boek Landschaft – eine innere Entdeckungsreise (Uitg. Schneider Editionen, Stuttgart), waarin een belangrijk deel van de methoden en waarnemingsoefeningen die in vele studieweken landschap, o.m. met Jochen Bockemühl, werden ontwikkeld, staat beschreven. Het bewust ervaren van natuur en landschap leidt tot herkenning van de eigen impulsen en opent ons voor het wezenlijke in het landschap.

Tijdens deze Leergangbijeenkomst zal Bas met ons werken aan een fenomenologische landschapsbenadering. Als het weer het toestaat zullen we ook naar buiten gaan om zelf waarnemingen te doen. Op vrijdagavond zal Bas een inleiding geven over de betekenis van het landschap voor de mens, en omgekeerd, aan de hand van voorbeelden uit geheel Europa. Op zaterdag zullen we reflecteren op eigen waarnemingen en is er gelegenheid om dieper in te gaan op hoe de wisselwerking tussen mens en landschap concreet gestalte kan krijgen voor de toekomst.

Het gesprek over het 6e klassenuur op zaterdagmorgen van 9 tot 10 uur is voor Klassenleden. Dit gesprek zal door Mario worden ingeleid.

Vrijdag 25 februari
19:30 Inloop met koffie en thee.
19:45 eerste deel presentatie
21.45 afronding

Zaterdag 26 februari
9:00 bespreking van het 6e klassenuur (voor klassenleden)
10:00 koffie en thee
10:30 tweede deel presentatie
12:30 lunch
13:30 gesprek en terugblik
15:15 algemeen terugkijken
15:30 einde

Kosten 15,- euro, inclusief lunch, op de dag zelf contant te voldoen aan Mario Matthijsen of via overmaken op NL86ABNA0434949728 tnv M.M. Matthijsen ovv ‘NWS-leergang 25-26 feb 2022’.
Plaats Stichtse Vrije School, Socrateslaan 24, 3707 GL Zeist
Aanmelding per mail m.m.matthijsen@hetnet.nl of tel. 06 514 358 85

Actueel

Doorstroomcijfers steinerscholen ontoereikend om globale oordelen te vellen

Recent maakte de overheid op vraag van CD&V-parlementslid Brecht Warnez een overzicht bekend van doorstroom- en slaagcijfers van leerlingen die van het secundair naar het hoger onderwijs gaan. Voor de steinerscholen zijn deze cijfers ontoereikend om besluiten te kunnen formuleren over de studierichtingen in het secundair onderwijs.

Steinerscholen vrijwaren opnieuw de vrijheid van onderwijs

De Federatie Steinerscholen is tevreden met de vandaag bekendgemaakte beslissing van het Grondwettelijk Hof om het decreet op de eindtermen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs te vernietigen.

Daalt de kwaliteit van het onderwijs?

Het is bijna subversief om inzake de kwaliteit van het onderwijs de steeds weer beklemtoonde daling in vraag te durven stellen. Nochtans is dat dringend nodig.

Nieuwe steinerschool in Limburg (Opitter)

Het Leerhuis ontstond door een 11-jarige die de school zo beu was dat de ouders besloten over te gaan tot thuisonderwijs. Dat was niet zo evident en samenwerken met andere ouders was quasi uitgesloten omdat gezinnen geen keuze hebben als beiden uit werken gaan.