Onze pedagogische begeleidingsdienst als partner in het Europese HERMMES-project (Holistic Education, Resilience and Media Maturity in Educational Settings)

16-09-2022

Streven naar media-wijsheid (media maturity)

Vanaf 1 april 2022 is de pedagogische begeleidingsdienst van de Federatie Steinerscholen een actieve partner van HERMMES – een driejarig internationaal project over media-educatie, gefinancierd door de EU, dat zich richt op een ontwikkelingsgerichte leerlijn in de omgang met media, vanaf het kleine kind tot de jongvolwassene. Analoge en digitale media zijn een onmisbare schakel waarmee (jonge) mensen zich met anderen en de wereld om zich heen verbinden. Een leeftijdsgerichte opbouw van media-competenties en een ervaringsgerichte opvoeding tot media-wijsheid zijn de pijlers van een media-educatie die kan leiden tot autonoom, gezond, moreel verantwoord, veilig en performant mediagebruik. Aan het einde van de schoolloopbaan moeten leerlingen het volledige scala aan analoge en digitale media kunnen gebruiken in hun eigen onderwijs en in hun deelname aan de maatschappij en de arbeidsmarkt. Bovendien moeten ze zelf kunnen beslissen met welk doel ze hoeveel tijd aan digitale tools besteden, altijd met een bewuste en kritische benadering van de inhoud die via de media wordt gedeeld of geconsumeerd. Zo wordt digitale technologie in deze, op leeftijd afgestemde en ontwikkelingsgerichte media-educatie pas na rijp oordeel in de klaslokalen geïntroduceerd. Jonge kinderen krijgen eerst volop de kans om al hun zintuigen bewegend te ontwikkelen, en deze te gebruiken om sociale, communicatieve en productieve vaardigheden via analoge media op te bouwen. Deze basis van mediageletterdheid is noodzakelijk vooraleer zij de veelzijdige technologische mogelijkheden van de digitale media ten gronde leren benutten.

Voordrachten en nascholingsaanbod

Reeds in september en oktober 2022 kunt u zich verdiepen in deze media-educatieve benadering. Zie daarvoor het aanbod op https://steinerscholen.be/vorming/. Selecteer daarbij het thema ‘mediapedagogie’.

Meer info vind je hier.

Actueel

Steinerschool Ronse (Ringelwikke) genomineerd

De Steinerschool van Ronse – Ringelwikke genoemd – werd opgenomen in de 16e editie van het Architectuurboek Vlaanderen, met als titel ‘Antwoorden in verantwoordelijkheid’.

Boeken of tablets?

Hoe leer je kinderen zich te oriënteren in de digitale wereld?

Lerarenopleiding steinerpedagogie

In een aantal Europese landen bestaan er erkende, academische opleidingen tot steinerschoolleraar. De hogescholen en universiteiten die dergelijke opleidingen aanbieden, werken samen binnen het netwerk INASTE (International Network for Academic Steiner Teacher Education). Op vrijdag 11 oktober jl. vond in de mooie panoramazaal van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel een gezamenlijke vergadering/conferentie plaats van de […]

Humo pakt uit met foutieve informatie over steinerscholen

In een op 1 september verschenen artikel in Humo doet onderwijsexpert Dirk Van Damme een aantal uitspraken over steinerscholen die met zekerheid foutief zijn. Zo beweert hij dat steinerscholen een vrij antiwetenschappelijke filosofie zouden aanhangen, die bovendien bijna religieus zou worden beleefd. Bedoeld is wellicht de antroposofie. Maar steinerscholen ‘hangen’ de antroposofie niet aan – […]