CONTACT
Federatie Steinerscholen
Diksmuidelaan 127
2600 Antwerpen
T +32 3 213 23 33
info@steinerscholen.be
Op vrijdag 18 maart werden de door de middelbare steinerscholen ingediende vervangende eindtermen voor het secundair onderwijs (voor de drie finaliteiten) door de Vlaamse Regering gelijkwaardig bevonden met de decretale eindtermen van de Vlaamse overheid. Dit gebeurde op basis van twee positieve adviezen, enerzijds van de onderwijsinspectie, anderzijds van een commissie van deskundigen.
De steinerscholen zijn tevreden dat ze binnen dit pakket van gelijkwaardige eindtermen heel wat eigen accenten en eigen keuzes hebben kunnen veiligstellen, zodat de mate waarin er steinerpedagogie kan worden gerealiseerd aanvaardbaar blijft. Dat neemt niet weg dat de gelijkwaardigheid met een overladen pakket aan eindtermen (de decretale eindtermen) niet anders kan zijn dan zelf ook een overladen pakket. Dat op zich is al in strijd met het comprehensief onderwijs van de steinerscholen: er is nood aan ruimte, onder meer, om de leerinhouden op een kunstzinnige manier te integreren, om feiten waar te nemen en om proefondervindelijk te werken. Een ander belangrijk deel van het pedagogisch project is dat de individuele leraar voldoende tijd en ruimte moet krijgen om in te spelen op actuele pedagogische en sociale leerbehoeften in de klassen. Al deze aspecten van de steinerpedagogie blijven, ook met de vervangende eindtermen, zwaar onder druk staan.
Daarom hopen de steinerscholen dat het Grondwettelijk Hof de decretale eindtermen zal vernietigen, in een uitspraak die hopelijk nog dit schooljaar zal volgen. Dat betekent niet dat de steinerscholen geen enkele maatschappelijke verplichting willen volgen, het wil zeggen dat de steinerscholen vinden dat de overheid zich moet beperken tot minimale onderwijsdoelen, in plaats van zoveel doelen op te leggen die bovendien ook nog eens zeer gedetailleerd zijn, dat daarmee (meer dan) de hele onderwijstijd is gevuld. De essentie van de onderwijsvrijheid is immers dat er een evenwicht wordt bereikt tussen de visie van de onderwijsverstrekker (de steinerscholen) en de visie van de overheid. Als de overheid met allesomvattende onderwijsdoelen, opgesteld vanuit haar eigen maatschappijvisie, geen ruimte meer laat voor bijzondere pedagogische opvattingen vanuit een andere mens- en maatschappijvisie, dan schendt zij daarmee de vrijheid van onderwijs!
Federatie Steinerscholen
Diksmuidelaan 127
2600 Antwerpen
T +32 3 213 23 33
info@steinerscholen.be
Steinerschool Ronse (Ringelwikke) genomineerd
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsDe Steinerschool van Ronse – Ringelwikke genoemd – werd opgenomen in de 16e editie van het Architectuurboek Vlaanderen, met als titel ‘Antwoorden in verantwoordelijkheid’.
Boeken of tablets?
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsHoe leer je kinderen zich te oriënteren in de digitale wereld?
Lerarenopleiding steinerpedagogie
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsIn een aantal Europese landen bestaan er erkende, academische opleidingen tot steinerschoolleraar. De hogescholen en universiteiten die dergelijke opleidingen aanbieden, werken samen binnen het netwerk INASTE (International Network for Academic Steiner Teacher Education). Op vrijdag 11 oktober jl. vond in de mooie panoramazaal van de Koninklijke Bibliotheek in Brussel een gezamenlijke vergadering/conferentie plaats van de […]
Humo pakt uit met foutieve informatie over steinerscholen
/in Actueel /door Lieselotte MombaertsIn een op 1 september verschenen artikel in Humo doet onderwijsexpert Dirk Van Damme een aantal uitspraken over steinerscholen die met zekerheid foutief zijn. Zo beweert hij dat steinerscholen een vrij antiwetenschappelijke filosofie zouden aanhangen, die bovendien bijna religieus zou worden beleefd. Bedoeld is wellicht de antroposofie. Maar steinerscholen ‘hangen’ de antroposofie niet aan – […]