Lerarendag basisonderwijs 2023

Verbinding & differentiatie Met gastspreker Christof Wiechert. Deze lerarendag wordt 2 keer georganiseerd: Op woensdag 4 oktober 2023, van 9u30 tot 12u30 in de Hiberniaschool, Antwerpen. Op woensdag 18 oktober 2023, van 9u30 tot 12u30 in de Guido Gezelleschool, Brugge.

Klasdagen 1 tot 6

Klasdagen 1 tot 6 “De leerkracht als jongleur”. Zoveel kinderen, zoveel vragen! Hoe ga je daar als leerkracht mee om? Pedagogiek, didactiek, les en leerstof. Lesgeven vraagt inventiviteit, creativiteit, aandacht en verbinding. Ook humor, interesse, kennis, zelfkennis en inzicht. Het is een zoektocht waarbij je in gebieden komt waar je eerder niet was. Je eigen […]

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst) de sociale kunst en haar antroposofische achtergronden Dit traject bestaat uit 5 sessies op dinsdagen en is toegankelijk voor deelnemers aan de voorbije edities van het eerste jaartraject rond leiderschap (Diversiteit als kracht) 1. De sociale missie van de steinerpedagogie, in 1919 en in 2023 (dinsdag 24 oktober […]

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht) Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren. Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we […]

Intervisie leidinggevenden

Intervisie leidinggevenden Via dit aanbod krijgen collega-leidinggevenden de kans om op regelmatige basis in kleine groepjes (van 4 tot 6 deelnemers) stil te staan bij heel concrete vragen waarmee zij in hun job worden geconfronteerd. Elke deelnemer wordt dus uitgenodigd om zich vooraf te bezinnen over een persoonlijke professionele uitdaging die zij/hij als mogelijke casus […]

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding Scholen staan zelf voor de uitdaging om kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding, geënt op de eigen schoolcontext en de noden van de eigen startende leraren, uit te denken en te implementeren. We vertrekken in deze sessie vanuit  inzichten uit de internationale literatuur enerzijds en de WmK-bevraging in onze steinerscholen (voorjaar 2023) […]

Studiedagen voor zorgcoördinatoren en ondersteuners (met rechtstreekse uitgenodiging)

Studiedagen voor zorgcoördinatoren en ondersteuners (met rechtstreekse uitgenodiging) We bieden inzichten en vaardigheden aan om het zorgbeleid op school te versterken. Hoe dragen we bij tot zorgbreed en kansrijk onderwijs? We zoeken ook naar tools om het zorgbeleid op school te evalueren. Het blijft een zoektocht naar de beste manier om tot een geïntegreerd zorgbeleid […]

Lerende netwerken rond wiskunde en geschiedenis

Lerende netwerken rond wiskunde en geschiedenis (1 startende leraar per vestiging!) We organiseren dit schooljaar 2 lerende netwerken voor leerkrachten van middelbare steinerscholen: nl. voor geschiedenis en voor wiskunde. Je schrijft in als individuele leraar, met maximum 1 leraar per vestiging (we gaan uit van interne doorstroming naar vakwerkgroep) en je bent maximum voor het 3de […]

Coöperatieve Leerstrategieën

Coöperatieve Leerstrategieën Heel wat onderzoek bevestigt dat samenwerkend leren het leren van élke leerling intenser en krachtiger maakt. Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht te kunnen uitvoeren zonder dat ze zich achter iemand verschuilen (meeliften) enz. Het Coöperatief Leren […]

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement. Klassenmanagement wordt al eens verward met tucht opleggen, discipline verkrijgen of zelfs baas zijn en macht hebben. Anderzijds verwachten sommige leerkrachten alle heil van ‘vriendschap sluiten’ met je leerlingen. In deze sessie verkennen we echter de kansen van leidinggevend verbinden, zodat het recht op leren van elke leerling […]