Intervisie aanvangsbegeleiders

Elke aanvangsbegeleider krijgt te maken met specifieke uitdagingen. Hoe coachen we de professionele ontwikkeling van een startende leraar? Kunnen we zuiverheid behouden in onze rol wanneer personeelsevaluatie aan de orde is? Kunnen we de krachtlijnen van de steinerpedagogie op inspirerende wijze duidelijk maken? In deze namiddagessies gaan we op onderzoek. Door intervisie rond casussen uit […]

Traject docentschap

Steinerpedagogische vormingsinitiatieven (in de PBD, in EduArta of elders) hebben steeds mensen nodig die zich blijven verdiepen, hun (jarenlange) ervaring willen overdragen en mee vorm willen geven aan de scholing van toekomstige generaties leraren. Met plezier stellen we vast dat er de laatste jaren nieuwe krachten bijkomen in het doceren, maar we blijven op zoek […]

Traject leiderschap: Diversiteit als kracht

“Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren” Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we naar de interesse van mens tot mens? Deze […]

Bothmergymnastiek in de middelbare school

Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond die zich bezighoudt met de krachten van de ruimte. […]

Bothmergymnastiek in de basisschool

Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond die zich bezighoudt met de krachten van de ruimte. […]

Klasdagen peuter – 6de klas: Digitale media en het opgroeiende kind

Digitale media en het opgroeiende kind Opgroeien in een digitale tijd, wat is van belang vanuit medische inzichten en wat betekent dat voor ons pedagogisch handelen in de klas? Kinderarts Lien Meyns geeft toelichting bij de effecten van digitale media op het kind en reikt ons inzichten om een gezonde ontwikkeling te ondersteunen nu het […]

Openbare voordracht: ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’

Een tip voor geïnteresseerden: de openbare voordracht door professor Edwin Hübner met als thema ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’. Info en aanmeldingen via initiatiefgroep.antwerpen@antroposofie.be

Workshop Mediacoaching: magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: leraren uit middelbare scholen Onze middelbare scholieren hebben doorgaans regelmatig toegang tot een smartphone en een laptop. De mate waarin ze vertrouwd zijn met de digitale toepassingen loopt uiteen. Eén zaak is zeker: op hun jonge leeftijd beseffen ze niet ten volle welke aandachtspunten belangrijk zijn bij het gebruik van de talrijke technische, digitale […]

Openbare voordracht over gezonde mediapedagogie: Magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: leraren uit middelbare scholen Jongeren, die vanzelfsprekend volop hun persoonlijkheid en identiteit ontwikkelen, vinden voeding en inspiratie in hun directe sociale omgeving én in hun ‘ontmoetingen’ in de virtuele wereld. Informatiestromen, flitsende beelden, games, interactie via de sociale media, … het zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de vorming van het zelfgevoel […]

Verbindend gezag bij grensoverschrijdend gedrag

Deze vorming is voor zorgcoördinatoren en leraren uit steinerscholen en is een aanvulling op de vorige vorming, maar is toegankelijk voor iedereen met interesse. In deze vorming leren we hoe we toch nog respect kunnen ontwikkelen en tonen, ondanks de vele conflicten, sancties. Vele kinderen en jongeren ontwikkelen meerdere gedragsvormen om zich beter te voelen, […]