Vakdag LO

In deze cursus gaan we aan de slag met de basisprincipes van de Bothmergymnastiek. – de dynamiek tussen de 3 dimensies (voor achter, links rechts, boven onder – het spel tussen de zwaartekracht en de lichtkracht – de realiteit van ruimte en tijd We werken met een aantal Bothmer-oefenreeksen van de lagere klassen en ook […]

Vakdag zorg

Een klasdag zorg voor zorgcoördinatoren. Kinderen die moeilijk gedrag vertonen nemen in de klassen toe. Matthieu Roozen van de Parcivalschool neemt ons mee in het kijken naar dit gedrag. Daarnaast duiken we in de wereld van de LVS’en en leren een goede analyse te maken en het vervolgbeleid uit te werken. Ook de groeitoetsen wiskunde […]

Klasdagen peuter – 6de klas: Digitale media en het opgroeiende kind

Digitale media en het opgroeiende kind Opgroeien in een digitale tijd, wat is van belang vanuit medische inzichten en wat betekent dat voor ons pedagogisch handelen in de klas? Kinderarts Lien Meyns geeft toelichting bij de effecten van digitale media op het kind en reikt ons inzichten om een gezonde ontwikkeling te ondersteunen nu het […]

Openbare voordracht: ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’

Een tip voor geïnteresseerden: de openbare voordracht door professor Edwin Hübner met als thema ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’. Info en aanmeldingen via initiatiefgroep.antwerpen@antroposofie.be

Workshop Mediacoaching: magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: leraren uit middelbare scholen Onze middelbare scholieren hebben doorgaans regelmatig toegang tot een smartphone en een laptop. De mate waarin ze vertrouwd zijn met de digitale toepassingen loopt uiteen. Eén zaak is zeker: op hun jonge leeftijd beseffen ze niet ten volle welke aandachtspunten belangrijk zijn bij het gebruik van de talrijke technische, digitale […]

Openbare voordracht over gezonde mediapedagogie: Magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: ouders, leraren en geïnteresseerden Jongeren, die vanzelfsprekend volop hun persoonlijkheid en identiteit ontwikkelen, vinden voeding en inspiratie in hun directe sociale omgeving én in hun ‘ontmoetingen’ in de virtuele wereld. Informatiestromen, flitsende beelden, games, interactie via de sociale media, … het zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de vorming van het zelfgevoel […]

Verbindend gezag bij grensoverschrijdend gedrag

Deze vorming is voor zorgcoördinatoren en leraren uit steinerscholen en is een aanvulling op de vorige vorming, maar is toegankelijk voor iedereen met interesse. In deze vorming leren we hoe we toch nog respect kunnen ontwikkelen en tonen, ondanks de vele conflicten, sancties. Vele kinderen en jongeren ontwikkelen meerdere gedragsvormen om zich beter te voelen, […]

Verdieping in de menskunde: de ontwikkeling van jongen en meisje

Dit schooljaar willen we ons tijdens deze vorming verdiepen in wat het betekent om als meisje of jongen geboren te worden. Hoe ervaren we het kind-, jongere-, mens-zijn als meisje of jongen, man of vrouw ? We willen enerzijds ingaan op de ontwikkeling van het mannelijke en het vrouwelijke. Maar daarnaast willen we ook onderzoeken […]

Inleiding in de menskunde – Antwerpen

Deze vorming vindt plaats in Antwerpen. Deze gaat ook eerder door in Ieper, meer info vind je hier. Tijdens deze drie zaterdagvoormiddagen maak je kennis met de uitgangspunten van de antroposofische menskunde, de onmisbare basis voor de steinerpedagogie die het kind in zijn totale wezen wil benaderen. Rudolf Steiner gaf in zijn voordrachten rond antroposofische […]

Startersinitiatie voor middelbare-schoolleraren

Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring ‘op de teller’ hebben staan zullen gebaat zijn met deze vijf halve dagen. Dit traject is geen herhaling van vorig schooljaar en kan interessant blijven voor wie toen reeds deelnam. Thema’s waarin we ons dit jaar verdiepen zijn: krachtlijnen van de Steinerpedagogie, brillen om naar […]