Zorgdag 2: Intervisie zorgleraren en -coördinatoren secundair onderwijs

Intervisie voor zorgleraren en -coördinatoren secundair onderwijs o.l.v. Hilde Verhaert. Er is ook een ochtendprogramma voorzien waarvoor afzonderlijk kan worden ingeschreven via deze link. Inschrijven Doe je via het formulier onderaan deze pagina. Is de intervisie volzet? Stuur dan een mailtje naar pedagogischebegeleidingsdienst@steinerscholen.be en wij zetten jou op de wachtlijst.

Zorgdag 2: Handelingsgericht werken: van wenselijk naar haalbaar

Op deze studieochtend staat handelingsgericht werken (HGW) centraal: wat heeft de leerling nodig en hoe kunnen we dat in de klas bieden? De uitgangspunten van HGW zullen worden besproken en de verbinding wordt gelegd met het concreet toepassen hiervan in de Steinerscholen. Naast het theoretische aanbod gaan we praktisch aan de slag met casuïstiek zodat […]

Buitengewone gedragsvragen in gewone klassen

Beschrijving Ook in het gewone basisonderwijs hebben leerkrachten te maken met bijzondere gedragsvragen. Dat brengt extra zorgen en verwachtingen met zich mee. Wanneer we moeilijk te vatten gedrag beter begrijpen, komen we antwoorden op het spoor. We doorbreken onze onmacht en versterken onze relatie met kinderen die het moeilijk maken omdat ze het moeilijk hebben.  […]

Masterclass middenbouw: Een zachte landing, een hoge lat

Met deze masterclass hopen we een nieuwe jaarlijkse gewoonte in het leven te roepen. Eind augustus bieden we aan alle middenbouwleraren de gelegenheid om te herbronnen, te verdiepen. We doen dit aan de hand van pedagogische thema’s die bij de 7de en 8ste klas passen. Deze masterclass gaat door op donderdag 21 augustus en vrijdag […]

Masterclass 9de klas: Uitdagingen van de puberteit

De jaarlijkse masterclass van eind augustus focust dit jaar opnieuw op de negende klas! We gaan verdiepend in op de ontwikkelingstaken van negendeklassers – de hoofdinsteek is dus pedagogisch. Nieuw is dat we tegelijk ook een tweedaagse organiseren voor middenbouwleraren – voor hen is er een afzonderlijk aanbod. Meer info over de masterclass voor middenbouwleraren […]

Startersinitiatie Middelbare school

Beschrijving Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring ‘op de teller’ hebben staan zullen gebaat zijn met dit traject. Er is ruimte voor kennismaking met de steinerpedagogie, inzetten op de ontwikkeling van jou als beginnend leraar en menskundige principes die direct inwerken op de klaspraktijk. Kortom, deze cursus is de ideale start […]

Slimme schoolcommunicatie: van crisisbeheer tot positieve PR

Beschrijving In deze praktijkgerichte vorming leer je hoe je de communicatie van je Steinerschool krachtig kunt versterken, zonder de pedagogische eigenheid en authentieke waarden te verliezen. Je ontdekt effectieve communicatiestrategieën die recht doen aan de unieke Steinerbenadering, leert hoe je boeiende promotiefilmpjes maakt, krijgt inzicht in crisiscommunicatie en verwerft vaardigheden in digitale communicatie. Van het […]

Ouderavonden: hoe bereik ik alle (ouders van) leerlingen? (Midden- en bovenbouw)

Beschrijving De ouders van je leerlingen zijn altijd dankbaar als je vanuit verbinding iets over hun kinderen kan vertellen. Dat kan elke leerkracht want je bent dagelijks in je praktijk met hun kinderen bezig. Op welke manier vertel je ervaringen, moeilijke situaties, grote beelden, kleine anekdotes in een ouderavond? Welke verwachtingen hebben ouders? En welke […]

Ouderavonden: hoe bereik ik alle (ouders van) leerlingen? (Kleuter en onderbouw)

Beschrijving De ouders van je leerlingen zijn altijd dankbaar als je vanuit verbinding iets over hun kinderen kan vertellen. Dat kan elke leerkracht want je bent dagelijks in je praktijk met hun kinderen bezig. Op welke manier vertel je ervaringen, moeilijke situaties, grote beelden, kleine anekdotes in een ouderavond? Welke verwachtingen hebben ouders? En welke […]

Omgaan met wakkere hoofdjes en hoogbegaafdheid bij het jonge kind

Beschrijving In deze vorming word je meegenomen in het denken van het jonge kind. De polariteit tussen de verwachting van een eerder slapend/dromend denken bij de ontwikkeling van een peuter/kleuter en de praktijkervaring waarbij veel jonge kinderen in deze tijd zijn erg wakker zijn in hun hoofd, kleurt de lespraktijk. Komt deze stap van wakker […]