Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst) de sociale kunst en haar antroposofische achtergronden Dit traject bestaat uit 5 sessies op dinsdagen en is toegankelijk voor deelnemers aan de voorbije edities van het eerste jaartraject rond leiderschap (Diversiteit als kracht) 1. De sociale missie van de steinerpedagogie, in 1919 en in 2023 (dinsdag 24 oktober […]

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht) Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren. Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we […]

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding Scholen staan zelf voor de uitdaging om kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding, geënt op de eigen schoolcontext en de noden van de eigen startende leraren, uit te denken en te implementeren. We vertrekken in deze sessie vanuit  inzichten uit de internationale literatuur enerzijds en de WmK-bevraging in onze steinerscholen (voorjaar 2023) […]

Intervisie aanvangsbegeleiders

Intervisie aanvangsbegeleiders Elke aanvangsbegeleider krijgt te maken met specifieke uitdagingen. Hoe coachen we de professionele ontwikkeling van een startende leraar? Kunnen we zuiverheid behouden in onze rol wanneer personeelsevaluatie aan de orde is? Kunnen we de krachtlijnen van de steinerpedagogie op inspirerende wijze duidelijk maken? In deze sessie gaan we op onderzoek. Door intervisie rond […]

Studiedagen voor zorgcoördinatoren

Studiedagen voor zorgcoördinatoren We bieden inzichten en vaardigheden aan om het zorgbeleid op school te versterken. Hoe dragen we bij tot zorgbreed en kansrijk onderwijs? We zoeken ook naar tools om het zorgbeleid op school te evalueren. Het blijft een zoektocht naar de beste manier om tot een geïntegreerd zorgbeleid te komen. Via intervisie (namiddag) […]

Lerende netwerken rond wiskunde

Lerende netwerken rond wiskunde (1 startende leraar per vestiging!) We organiseren dit schooljaar een lerend netwerk voor leerkrachten van middelbare steinerscholenin vakgebied wiskunde. Je schrijft in als individuele leraar, met maximum 1 leraar per vestiging (we gaan uit van interne doorstroming naar vakwerkgroep) en je bent maximum voor het 3de schooljaar werkzaam in de Steinerschool of […]

Coöperatieve Leerstrategieën

Coöperatieve Leerstrategieën Heel wat onderzoek bevestigt dat samenwerkend leren het leren van élke leerling intenser en krachtiger maakt. Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht te kunnen uitvoeren zonder dat ze zich achter iemand verschuilen (meeliften) enz. Het Coöperatief Leren […]

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement. Klassenmanagement wordt al eens verward met tucht opleggen, discipline verkrijgen of zelfs baas zijn en macht hebben. Anderzijds verwachten sommige leerkrachten alle heil van ‘vriendschap sluiten’ met je leerlingen. In deze sessie verkennen we echter de kansen van leidinggevend verbinden, zodat het recht op leren van elke leerling […]

Startersinitiatie Middelbare school

Startersinitiatie Middelbare school Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring ‘op de teller’ hebben staan, zullen gebaat zijn met deze vijf halve dagen. Dit traject is geen herhaling van vorig schooljaar en kan interessant blijven voor wie toen reeds deelnam. ‘Absolute beginners’ volgen best de cursus ‘kennismaking met de steinerpedagogie’. Ook ‘De […]

Praktijkdagen voor leraren in klassen 4, 5 of 6: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde

Praktijkdagen voor leraren in klassen 4, 5 of 6: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde? Als we in de wiskundelessen niet willen dat kinderen vervreemden van hetgeen ze doen, kunnen we streven naar enthousiasmerende verbindingen tussen verschillende vragen, uitdagingen en inzichten. In het rekenen bereikt men die met doorleefde bewegingen, concrete […]