Gesprekken met ouders 2024-2025

Beschrijving Aan de hand van de pedagogische driehoek kind – ouder – leerkracht kijken we hoe we een opbouwend gesprek kunnen voeren met ouders/verzorgers over hun kind (in de bovenbouw met de leerling erbij). Hoe verzorgen we het lichaam, de ziel en de geest van zo’n gesprek? We reiken tips, oefeningen en inhoud aan om […]

Sterk(er) in jouw klas. Klasmanagement vanuit sterk leiderschap 2024-2025

Beschrijving Het doel van deze opleiding is leerkrachten, zowel starters als mensen met ervaring, sterker te maken en meer werkvreugde te bezorgen. Na de opleiding zal hun klasmanagement efficiënter zijn, zal hun zelfvertrouwen groter zijn en zullen de deelnemers met een positievere kijk groeien in hun job. Bovendien leren ze omgaan met (verbale) agressie. Deze […]

Effectieve didactiek: Terugblik als inspiratiebron voor een effectieve lesvoorbereiding 2024-2025

Beschrijving Aan de hand van verschillende didactische modellen kijken we hoe je als leraar effectief op een les kan voorbereiden.  Ook bekijken we hoe de terugblik een waardevolle vooruitblik creëert voor de komende werkvormen en inhouden tijdens het periodeonderwijs.  Hoe je bewust kan worden van essentiële pedagogische en didactische aspecten in het effectief lesgeven en […]

Effectieve didactiek: Getuigschriften als kunstzinnig evaluatie-instrument 2024-2025

Beschrijving Elk jaar krijgen de kinderen na afloop van het jaar een getuigschrift. Altijd weer een feestelijk moment voor de kinderen, en ook voor de ouders een belangrijk moment. Een beeld van je kind komt op papier tot leven! Door de jaren heen is binnen de vrije scholen een cultuur ontstaan waarin het getuigschrift een […]

Een gezonde schoolstructuur voor een kwaliteitsvolle pedagogie 2024-2025

Beschrijving Een vlotte en constructieve samenwerking tussen alle organen op de school (schoolbestuur, schoolhoofd, pedagogisch team, oudervereniging en werkgroepen) zorgt voor weinig communicatiestoornissen tussen alle geledingen. Wanneer de rollen helder verdeeld zijn en de communicatielijnen goed verzorgd worden, kan elk orgaan optimaal bijdragen aan de werking van de hele school en zo de pedagogie ten […]

Mensgerichte kwaliteitsontwikkeling 2024-2025

Beschrijving Het ontwikkelen van kwaliteit gebeurt liefst volgens een holistisch mensbeeld met aandacht voor kennis, vaardigheden, persoonlijkheidsontwikkeling en sociale competenties van alle actoren binnen een schoolorganisatie. Het uitgangspunt is om kwaliteit op twee verschillende manieren te ontwikkelen, enerzijds op een zo objectief mogelijke manier aan de hand van monitoring van standaarden en de daarbij horende […]

Intervisie leidinggevenden 2024-2025

Beschrijving In het intervisie-aanbod voor leidinggevenden krijgen collega-schoolleiders de kans om in kleine groep (4 tot 6 deelnemers) stil te staan bij concrete vragen waarmee zij in hun rol geconfronteerd worden. Elke deelnemer wordt uitgenodigd om vooraf een persoonlijke professionele uitdaging als werkvraag te kiezen, die zij/hij als mogelijke casus op de intervisiebijeenkomst inbrengt. Er […]

Vormingsdag voor administratieve schoolmedewerkers

Als onthaal-medewerker of secretariaatsmedewerker ben je een belangrijke schakel in de schoolorganisatie én in de leerlingenzorg. Vaak ben je het eerste aanspreekpunt van mensen, en in het bijzonder van leerlingen. Een 7de klasser staat anders in het leven dan een 11de klasser. Hoe ziet die ontwikkelingsweg er uit?  En wat is actief luisteren? Waar begint en […]

Praktijknamiddag handwerk

Terwijl onze handen aan het werk zijn, overloopt de docent samen met de cursisten de boog van klas 1 tot en met klas 6. Zowel klasmanagement, techniek als de sociale kunst binnen de lessen handwerk krijgen een plaats tijdens deze workshop. Elke cursist wordt begeleid tot het toe werken naar een kleine afgewerkt product, maar […]

De weg naar leersteun

Sinds september 2023 is er een nieuw Leersteundecreet van kracht. Het werk van de leerondersteuners bouwt verder op het beleid van leerlingenbegeleiding dat elke basisschool en secundaire school voor al haar leerlingen uitbouwt. Leersteun wordt steeds gegeven op basis van de onderwijsbehoeften en ondersteuningsnoden van de leerling en de leerkracht(en). Leerondersteuners brengen op deze manier waardevolle […]