Effectieve didactiek in de peuter- en kleuterklas “stromend door de dag” 2024-2025

Beschrijving Deze vorming wordt opgesplitst in twee sessies: Sessie 1: Hoe kan je vanuit etherkracht en zelfscholing vormend inwerken op het jonge kind?  De leraar is voor het jonge kind een sturende en leidende kracht in de klas. Hoe zien we onszelf in deze rol functioneren? Hoe kunnen we met deze insteek een voorbeeld zijn […]

Effectieve didactiek: Goede instructie geven, de gepaste sleutel om een opgave binnen te brengen bij elke leerling 2024-2025

Beschrijving We hebben vaak een helder idee over wat we verwachten van leerlingen bij een bepaalde opdracht. Hoe kunnen we de opdracht zo geven dat alle leerlingen door hebben wat er bedoeld wordt en dat er antwoorden of oplossingen komen zoals we die verwachten? We gaan dus op zoek naar heldere, feitelijke instructies. Hierbij gaan […]

Sterk(er) in jouw klas. Klasmanagement vanuit sterk leiderschap 2024-2025

Beschrijving Het doel van deze opleiding is leerkrachten, zowel starters als mensen met ervaring, sterker te maken en meer werkvreugde te bezorgen. Na de opleiding zal hun klasmanagement efficiënter zijn, zal hun zelfvertrouwen groter zijn en zullen de deelnemers met een positievere kijk groeien in hun job. Bovendien leren ze omgaan met (verbale) agressie. Deze […]

Effectieve didactiek: Terugblik als inspiratiebron voor een effectieve lesvoorbereiding 2024-2025

Beschrijving Aan de hand van verschillende didactische modellen kijken we hoe je als leraar effectief op een les kan voorbereiden.  Ook bekijken we hoe de terugblik een waardevolle vooruitblik creëert voor de komende werkvormen en inhouden tijdens het periodeonderwijs.  Hoe je bewust kan worden van essentiële pedagogische en didactische aspecten in het effectief lesgeven en […]

Effectieve didactiek: Periode onderwijs ontwerpen in de onderbouwklassen (BASIS ONDERWIJS) 2024-2025

Beschrijving Tijdens deze vormingsvoormiddag verkennen we samen de essentie van het periodeonderwijs.  Via steeds veranderende en levendige processen, waarin scheppen en creëren centraal staat, maken we kennis met didactisch modellen waarmee we effectief aan de slag kunnen. Welke ingrediënten mogen niet ontbreken? Welke pedagogische invalshoeken en didactische wenken kunnen ons inspireren? Hoe kan de opbouw van […]

Effectieve didactiek: Getuigschriften als kunstzinnig evaluatie-instrument 2024-2025

Beschrijving Elk jaar krijgen de kinderen na afloop van het jaar een getuigschrift. Altijd weer een feestelijk moment voor de kinderen, en ook voor de ouders een belangrijk moment. Een beeld van je kind komt op papier tot leven! Door de jaren heen is binnen de vrije scholen een cultuur ontstaan waarin het getuigschrift een […]

Traumasensitieve pedagogie, emotionele remediëring en casusbespreking/intervisie 2024-2025

Beschrijving De steinerpedagogie draagt het in zich om kwalitatief traumasensitief pedagogisch handelen in te zetten. Soms zijn er echter emotioneel belastende situaties waarbij gevoelens worden opgekropt, en/of zich tonen – vaak jaren later – in moeilijk en onhandelbaar gedrag en handelingen. Kinderen en jongeren ontploffen, doen woede aanvallen, worden onbeweeglijk, kruipen eenzaam in een hoekje, […]

Menskunde in de praktijk 2024-2025

Beschrijving Deze vormingsreeks bestaat uit 4 sessies. Elke sessie legt de focus op een afzonderlijk thema binnen Menskunde. Hieronder lees je meer: Menskunde in de praktijk I – Belang van de beeldende wereld Datum: 05/10/2024 De beeldende wereld is een wereld vol waarheid. De mythologieën moeten wel op een andere manier gelezen worden om die […]

Effectieve didactiek – Periode onderwijs ontwerpen (SECUNDAIR) 2024-2025

Beschrijving Ochtendperiodes ontwerpen is een kunst waarbij de leraar de pedagogische opgave en de leerplandoelstellingen ter harte neemt om de leerlingen ‘levend voedsel’ te geven dat hen sterkt in hun ontwikkeling. Welke ingrediënten mogen niet ontbreken? Welke pedagogische invalshoeken en didactische wenken kunnen ons inspireren? Hoe kan de opbouw van de periode als geheel, en […]

Startersinitiatie Middelbare school 2024-2025

Beschrijving Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring ‘op de teller’ hebben staan zullen gebaat zijn met dit traject. Er is ruimte voor kennismaking met de steinerpedagogie, inzetten op de ontwikkeling van jou als beginnend leraar en menskundige principes die direct inwerken op de klaspraktijk. Kortom, deze cursus is de ideale start […]