HERMMES conferentie “Analoog en digitaal, hoe bereik je de balans?”
Inschrijven Inschrijven kan via deze link.
Inschrijven Inschrijven kan via deze link.
Beschrijving leren is perspectief bieden Het ambacht van leerkracht stelt hoge eisen. Dat was altijd al zo, maar is vandaag de dag in een wereld die overhoop ligt extra moeilijk. Hoeveel leerlingen volgen nog de gebruikelijke ontwikkelingsstappen? Voor welke leerlingen is het leerplan van 100 jaar geleden nog van toepassing? Hoe behoud je je natuurlijke […]
Beschrijving Vorming over ADHD en ADD. Wat is het (niet)? Hoe herken je het? Wat is helpend in de klas? We kijken vanuit het wetenschappelijk kader maar ook vanuit de constitutiebeelden. Hoe kan pedagogisch/didactisch handelen bijdragen aan de begeleiding van leerlingen in de klas? En hoe begeleid je leerkrachten/docenten daarin? Na het volgen van deze […]
Beschrijving Groeien in executieve functies. Hoe? Zo! We nemen een kijkje in de ontwikkeling van executieve vaardigheden, dit helpt ons te begrijpen hoe we deze vaardigheden van jongeren kunnen trainen. Hersenen ontwikkelen nog tot ver na het twintigste jaar, verschillende delen van de hersenen ontwikkelen ook op verschillende leeftijden. • Hoe kan je daar een […]
Datageletterdheid: data en kwaliteitszorg OKO-samenwerkingsverband Er zijn vier sessies: Sessie 1: De plaats van datageletterdheid binnen interne kwaliteitszorg => 2 februari 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 2: Aan de slag met kwalitatieve data in je school => 15 maart 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 3: Aan de slag met kwantitatieve data in je school => 19 april 2024 […]
Praktijkdagen voor leraren in klassen 4, 5 of 6: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde? Als we in de wiskundelessen niet willen dat kinderen vervreemden van hetgeen ze doen, kunnen we streven naar enthousiasmerende verbindingen tussen verschillende vragen, uitdagingen en inzichten. In het rekenen bereikt men die met doorleefde bewegingen, concrete […]
De gelaagdheid van het antroposofisch mensbeeld Tijdens deze drie zaterdagvoormiddagen maak je kennis met de uitgangspunten van de antroposofische menskunde, de onmisbare basis voor de steinerpedagogie die het kind in zijn totale wezen wil benaderen. Rudolf Steiner gaf in zijn voordrachten rond antroposofische menskunde onder meer een beeld van de mens als drieledig wezen, dat […]
(gratis) online voordrachten over steinerpedagogie en didactiek Alle info en inschrijven op www.international-campus-waldorf.com