Datageletterdheid: data en kwaliteitszorg

Datageletterdheid: data en kwaliteitszorg OKO-samenwerkingsverband Er zijn vier sessies: Sessie 1: De plaats van datageletterdheid binnen interne kwaliteitszorg => 2 februari 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 2: Aan de slag met kwalitatieve data in je school => 15 maart 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 3: Aan de slag met kwantitatieve data in je school => 19 april 2024 […]

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst) de sociale kunst en haar antroposofische achtergronden Dit traject bestaat uit 5 sessies op dinsdagen en is toegankelijk voor deelnemers aan de voorbije edities van het eerste jaartraject rond leiderschap (Diversiteit als kracht) 1. De sociale missie van de steinerpedagogie, in 1919 en in 2023 (dinsdag 24 oktober […]

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht) Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren. Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we […]

Intervisie leidinggevenden

Intervisie leidinggevenden Via dit aanbod krijgen collega-leidinggevenden de kans om op regelmatige basis in kleine groepjes (van 4 tot 6 deelnemers) stil te staan bij heel concrete vragen waarmee zij in hun job worden geconfronteerd. Elke deelnemer wordt dus uitgenodigd om zich vooraf te bezinnen over een persoonlijke professionele uitdaging die zij/hij als mogelijke casus […]

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding Scholen staan zelf voor de uitdaging om kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding, geënt op de eigen schoolcontext en de noden van de eigen startende leraren, uit te denken en te implementeren. We vertrekken in deze sessie vanuit  inzichten uit de internationale literatuur enerzijds en de WmK-bevraging in onze steinerscholen (voorjaar 2023) […]

Intervisie aanvangsbegeleiders

Intervisie aanvangsbegeleiders Elke aanvangsbegeleider krijgt te maken met specifieke uitdagingen. Hoe coachen we de professionele ontwikkeling van een startende leraar? Kunnen we zuiverheid behouden in onze rol wanneer personeelsevaluatie aan de orde is? Kunnen we de krachtlijnen van de steinerpedagogie op inspirerende wijze duidelijk maken? In deze sessie gaan we op onderzoek. Door intervisie rond […]

Studiedagen voor zorgcoördinatoren

Studiedagen voor zorgcoördinatoren We bieden inzichten en vaardigheden aan om het zorgbeleid op school te versterken. Hoe dragen we bij tot zorgbreed en kansrijk onderwijs? We zoeken ook naar tools om het zorgbeleid op school te evalueren. Het blijft een zoektocht naar de beste manier om tot een geïntegreerd zorgbeleid te komen. Via intervisie (namiddag) […]

Hoe geef ik een stukje expertise door aan collega’s?

Hoe geef ik een stukje expertise door aan collega’s? Met de jaren ontwikkelen leraren op natuurlijke wijze pedagogische expertise. Soms is het zeer deugddoend om deze ervaring te kunnen delen, een stukje expertise kenbaar te maken, zodat andere collega’s daar inspiratie kunnen uit halen om hun eigen pedagogische opdracht vorm te geven. Maar ja, zo’n […]

Verdieping in de menskunde: de ontwikkeling van jongen en meisje

Dit schooljaar willen we ons tijdens deze vorming verdiepen in wat het betekent om als meisje of jongen geboren te worden. Hoe ervaren we het kind-, jongere-, mens-zijn als meisje of jongen, man of vrouw ? We willen enerzijds ingaan op de ontwikkeling van het mannelijke en het vrouwelijke. Maar daarnaast willen we ook onderzoeken […]

Seksueel-relationele opvoeding 10 – 14 jaar

Seksuele en relationele opvoeding is in de eerste plaats een taak van ouders. Maar in onze tijd hebben wij als school hierin toch ook een belangrijke opdracht. In deze bijscholing bekijken we de ontwikkeling en de ontwikkelingsvragen op het gebied van seksuele en relationele opvoeding van het jonge kind tot de jong volwassene. Ook kijken […]