Gesprekken met ouders 2024-2025

Beschrijving Aan de hand van de pedagogische driehoek kind – ouder – leerkracht kijken we hoe we een opbouwend gesprek kunnen voeren met ouders/verzorgers over hun kind (in de bovenbouw met de leerling erbij). Hoe verzorgen we het lichaam, de ziel en de geest van zo’n gesprek? We reiken tips, oefeningen en inhoud aan om […]

ConduArta voor docenten 2024-2025

Beschrijving Onze vormings- en begeleidingsinitiatieven hebben steeds volwassenenvormers nodig die zich enerzijds graag in de steinerpedagogie blijven verdiepen en anderzijds hun ervaring aan collega’s willen overdragen. Met plezier stellen we vast dat er de laatste jaren nieuwe krachten bijkomen in dit werkgebied, maar we blijven op zoek naar meer mensen! Met deze bijscholing willen wij je de kans […]

Een gezonde schoolstructuur voor een kwaliteitsvolle pedagogie 2024-2025

Beschrijving Een vlotte en constructieve samenwerking tussen alle organen op de school (schoolbestuur, schoolhoofd, pedagogisch team, oudervereniging en werkgroepen) zorgt voor weinig communicatiestoornissen tussen alle geledingen. Wanneer de rollen helder verdeeld zijn en de communicatielijnen goed verzorgd worden, kan elk orgaan optimaal bijdragen aan de werking van de hele school en zo de pedagogie ten […]

Mensgerichte kwaliteitsontwikkeling 2024-2025

Beschrijving Het ontwikkelen van kwaliteit gebeurt liefst volgens een holistisch mensbeeld met aandacht voor kennis, vaardigheden, persoonlijkheidsontwikkeling en sociale competenties van alle actoren binnen een schoolorganisatie. Het uitgangspunt is om kwaliteit op twee verschillende manieren te ontwikkelen, enerzijds op een zo objectief mogelijke manier aan de hand van monitoring van standaarden en de daarbij horende […]

Intervisie leidinggevenden 2024-2025

Beschrijving In het intervisie-aanbod voor leidinggevenden krijgen collega-schoolleiders de kans om in kleine groep (4 tot 6 deelnemers) stil te staan bij concrete vragen waarmee zij in hun rol geconfronteerd worden. Elke deelnemer wordt uitgenodigd om vooraf een persoonlijke professionele uitdaging als werkvraag te kiezen, die zij/hij als mogelijke casus op de intervisiebijeenkomst inbrengt. Er […]

Datageletterdheid: data en kwaliteitszorg

Datageletterdheid: data en kwaliteitszorg OKO-samenwerkingsverband Er zijn vier sessies: Sessie 1: De plaats van datageletterdheid binnen interne kwaliteitszorg => 2 februari 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 2: Aan de slag met kwalitatieve data in je school => 15 maart 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 3: Aan de slag met kwantitatieve data in je school => 19 april 2024 […]

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap II (Sociale kunst) de sociale kunst en haar antroposofische achtergronden Dit traject bestaat uit 5 sessies op dinsdagen en is toegankelijk voor deelnemers aan de voorbije edities van het eerste jaartraject rond leiderschap (Diversiteit als kracht) 1. De sociale missie van de steinerpedagogie, in 1919 en in 2023 (dinsdag 24 oktober […]

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht) Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren. Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we […]

Intervisie leidinggevenden

Intervisie leidinggevenden Via dit aanbod krijgen collega-leidinggevenden de kans om op regelmatige basis in kleine groepjes (van 4 tot 6 deelnemers) stil te staan bij heel concrete vragen waarmee zij in hun job worden geconfronteerd. Elke deelnemer wordt dus uitgenodigd om zich vooraf te bezinnen over een persoonlijke professionele uitdaging die zij/hij als mogelijke casus […]

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding Scholen staan zelf voor de uitdaging om kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding, geënt op de eigen schoolcontext en de noden van de eigen startende leraren, uit te denken en te implementeren. We vertrekken in deze sessie vanuit  inzichten uit de internationale literatuur enerzijds en de WmK-bevraging in onze steinerscholen (voorjaar 2023) […]