Lerende netwerken rond wiskunde

Lerende netwerken rond wiskunde (1 startende leraar per vestiging!) We organiseren dit schooljaar een lerend netwerk voor leerkrachten van middelbare steinerscholenin vakgebied wiskunde. Je schrijft in als individuele leraar, met maximum 1 leraar per vestiging (we gaan uit van interne doorstroming naar vakwerkgroep) en je bent maximum voor het 3de schooljaar werkzaam in de Steinerschool of […]

Bothmergymnastiek

Bothmergymnastiek Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond die zich bezighoudt met de krachten van de […]

Creativiteit in een digitale tijd, the NeverEnding Story

Creativiteit in een digitale tijd, the NeverEnding Story De tekst van ChatGPT die ik voor deze intro dacht te genereren was helaas ondermaats en onbruikbaar. Maar hoe komt dat? Waarom moest ik toch zelf aan de slag? Ook deze korte tekst heeft een ziel nodig, een stevige portie creativiteit, bevlogenheid een leuk begin, een dieptepunt, […]

Computationeel denken via analoge en digitale wegen.

Computationeel denken via analoge en digitale wegen. Een belangrijke pijler in het leerplan media is computationeel denken. Dit wordt vaak verkeerd begrepen als de wijze waarop computers ‘denken’. Echter het is een nieuwe naam voor de oude menselijke competentie van logisch denken. Het is de vaardigheid waarop we beroep doen om computers te kunnen aansturen. […]

Clustervakdag voor alle leraren in de secundaire school

Clustervakdag voor alle leraren in de secundaire school Voor deze vormingsdag zullen nog enkele vakken worden uitgekozen. De betrokken leraren uit alle secundaire steinerscholen zullen uitwisselen over de pedagogisch-didactische aanpak van het leerplan. Voor leraren die bij geen enkel van de gekozen vakken kunnen aansluiten zal elke school of vestiging een specifiek nascholingsthema voorzien.

Coöperatieve Leerstrategieën

Coöperatieve Leerstrategieën Heel wat onderzoek bevestigt dat samenwerkend leren het leren van élke leerling intenser en krachtiger maakt. Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht te kunnen uitvoeren zonder dat ze zich achter iemand verschuilen (meeliften) enz. Het Coöperatief Leren […]

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement. Klassenmanagement wordt al eens verward met tucht opleggen, discipline verkrijgen of zelfs baas zijn en macht hebben. Anderzijds verwachten sommige leerkrachten alle heil van ‘vriendschap sluiten’ met je leerlingen. In deze sessie verkennen we echter de kansen van leidinggevend verbinden, zodat het recht op leren van elke leerling […]

Startersinitiatie Middelbare school

Startersinitiatie Middelbare school Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring ‘op de teller’ hebben staan, zullen gebaat zijn met deze vijf halve dagen. Dit traject is geen herhaling van vorig schooljaar en kan interessant blijven voor wie toen reeds deelnam. ‘Absolute beginners’ volgen best de cursus ‘kennismaking met de steinerpedagogie’. Ook ‘De […]

Praktijkdagen voor leraren in klassen 4, 5 of 6: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde

Praktijkdagen voor leraren in klassen 4, 5 of 6: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde? Als we in de wiskundelessen niet willen dat kinderen vervreemden van hetgeen ze doen, kunnen we streven naar enthousiasmerende verbindingen tussen verschillende vragen, uitdagingen en inzichten. In het rekenen bereikt men die met doorleefde bewegingen, concrete […]

Praktijkdagen voor leraren in klassen 1, 2 of 3: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde?

Als we in de wiskundelessen niet willen dat kinderen vervreemden van hetgeen ze doen, kunnen we streven naar enthousiasmerende verbindingen tussen verschillende vragen, uitdagingen en inzichten. In het rekenen bereikt men die met doorleefde bewegingen, concrete opgaven die echt bij hun leven horen, of oefeningen waarbij de verwondering en de ontdekkingsdrang gewekt of gesterkt worden. […]