Kennismaking met de steinerpedagogie

Waarom zijn steinerscholen zoals ze zijn en doen ze wat ze doen? We leren Rudolf Steiner (1861-1925) kennen als grondlegger van de antroposofie. We gaan in op de basisideeën van zijn filosofie en mensbeeld en zien hoe dat vertaald wordt naar onderwijs, naar steinerpedagogie. Aan de hand van een korte blik op het drie- en […]

Voordracht: Het kind van 9 – Nicola De Cono

Traject leiderschap: Diversiteit als kracht

“Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren” Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we naar de interesse van mens tot mens? Deze […]

Vakdag zorg

Een klasdag zorg voor zorgcoördinatoren. Saskia zal het hebben over “De gelaagdheid van de ziel”. Mensen ontmoeten elkaar van ‘ ziel tot ziel’. Kennis over de gelaagdheid van de ziel geeft inzicht van waaruit wij waarnemen, iets beleven, vanwaaruit wij meningen vormen, oordelen en keuzes maken. Op de studiedag gaan we deze gelaagdheid belichten, parallel aan de […]

Openbare voordracht: ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’

Een tip voor geïnteresseerden: de openbare voordracht door professor Edwin Hübner met als thema ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’. Info en aanmeldingen via initiatiefgroep.antwerpen@antroposofie.be

Workshop Mediacoaching: magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: leraren uit middelbare scholen Onze middelbare scholieren hebben doorgaans regelmatig toegang tot een smartphone en een laptop. De mate waarin ze vertrouwd zijn met de digitale toepassingen loopt uiteen. Eén zaak is zeker: op hun jonge leeftijd beseffen ze niet ten volle welke aandachtspunten belangrijk zijn bij het gebruik van de talrijke technische, digitale […]

Openbare voordracht over gezonde mediapedagogie: Magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: ouders, leraren en geïnteresseerden Jongeren, die vanzelfsprekend volop hun persoonlijkheid en identiteit ontwikkelen, vinden voeding en inspiratie in hun directe sociale omgeving én in hun ‘ontmoetingen’ in de virtuele wereld. Informatiestromen, flitsende beelden, games, interactie via de sociale media, … het zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de vorming van het zelfgevoel […]

Verbindend gezag bij grensoverschrijdend gedrag

Deze vorming is voor zorgcoördinatoren en leraren uit steinerscholen en is een aanvulling op de vorige vorming, maar is toegankelijk voor iedereen met interesse. In deze vorming leren we hoe we toch nog respect kunnen ontwikkelen en tonen, ondanks de vele conflicten, sancties. Vele kinderen en jongeren ontwikkelen meerdere gedragsvormen om zich beter te voelen, […]

Verdieping in de menskunde: de ontwikkeling van jongen en meisje

Dit schooljaar willen we ons tijdens deze vorming verdiepen in wat het betekent om als meisje of jongen geboren te worden. Hoe ervaren we het kind-, jongere-, mens-zijn als meisje of jongen, man of vrouw ? We willen enerzijds ingaan op de ontwikkeling van het mannelijke en het vrouwelijke. Maar daarnaast willen we ook onderzoeken […]