Poppenspel voor peuter- en kleuterleraren

Het doel is dat de deelnemers een zeer eenvoudig poppenspel kunnen spelen in de klas. Aangevuld met enkele (hopelijk inspirerende) voorbeelden en een verhalenbundel, om iedereen goesting te doen krijgen en ook om concreet materiaal aan te reiken om in de klas te gebruiken. Heidi en Lymkes wegen kruisten elkaar toen Lymkes zoon bij Heidi […]

Workshop: Mediawijsheid wekken bij onze middelbare scholieren – Antwerpen

Deze workshop vindt plaats in Antwerpen. Je kan deze workshop ook in Brugge volgen, meer info daarover vind je hier. Doelgroep: leraren uit middelbare scholen   In de nieuwe leerplandoelstellingen aangaande digitale competenties is onder andere sprake van de opvoeding tot een bewuste, gezonde en moreel verantwoorde omgang met moderne media. Alle leraren hebben hun […]

Gezonde mediapedagogie van peuter tot 6de klas

Deze nascholing heeft als doel om peuter-, kleuter- en lagere-schoolleraren volop didactisch te ondersteunen bij de inzet van allerlei media en is dus gericht aan media-ankerpersonen in steinerscholen.De trainers (Paula Bleckmann en Brigitte Pemberger) zijn als deskundige werkzaam aan de Alanus-Hochschule. Wie hun online sessie op 23 oktober volgde, en mogelijks sindsdien aan de daarbij aansluitende […]

Openbare voordracht over gezonde mediapedagogie

Op deze donderdagavond kunnen ouders en leraren inzicht krijgen in het brede verhaal van de media-educatie. Heel ons onderwijs maakt voortdurend gebruik van media. Door de opkomst van de digitale technologie zijn er nieuwe mogelijkheden. Er komen ook nieuwe vragen, bijvoorbeeld: in welke mate is digitaal mediagebruik voor kinderen en jongeren van een bepaalde leeftijd […]

Toneel in de lagere school

Een toneelperiode in de lagere school, hoe pak ik dat aan? Vanuit de praktijk vertelt Nanna Cornelis over toneel in de lagere school. Er wordt een doorloop van klas 1 tot 6 gemaakt. Hoe pak je die periode per klasjaar aan? Welke stukken zijn goed voor welke leeftijd? Het uitgangspunt is de verhalenstof. Naast een […]

Vakdagen zorg

Voor zorgleraren en -coördinatoren De 12 zintuigen Er staan ons twaalf zintuigen ter beschikking. Zintuigen die we ook als ‘geschenken’ kunnen zien. Deze Vakdagen Zorg zijn een uitnodiging om deze ‘geschenken uit te pakken’, te ervaren en met de inhoud aan het werk te gaan. Zij kunnen verrassende inzichten opleveren, stof tot nadenken geven en […]

Vakdag L.O. en Bothmergymnastiek in de lagere school, uitwisseling en verdieping

Evenwicht in de beweging / in het leven. Hoe kunnen we door Bothmeroefeningen dit evenwicht ondersteunen? Evenwicht scheppen in de Ik-vinding tussen twee krachten die ons begeleiden in het leven. Periferie                                                  […]

Krachtig communiceren met ouders

Waar mensen samen komen, kan een vrijheidsruimte ontstaan of een strijdtoneel. Het liefst komt er dankzij het oudergesprek meer ruimte voor de ontwikkeling van het kind. Soms lukt dat vanzelf, soms zijn er hindernissen. Bewust stilstaan bij wanneer, hoe en waartoe een gesprek doorgaat, vergroot de kans op een opbouwende ontmoeting. Een dieper begrip van […]