Zelfregulerend leren bij peuters en kleuters

In het onderwijsveld wordt meer en meer gesproken over executieve functies. Executief functioneren omvat een verzameling cognitieve processen die betrokken zijn bij doelgericht gedrag, waaronder planning, organisatie, remming en werkgeheugen. Steinerpedagogie maakt hierin het verschil. Onze steinerpedagogie vormt een krachtig oefengebied voor zelfregulerend leren bij kleuters, lagere schoolleerlingen en leerlingen in de middenbouw.  Kinderen leren […]

Buitengewone gedragsvragen in gewone klassen

Beschrijving Ook in het gewone basisonderwijs hebben leerkrachten te maken met bijzondere gedragsvragen. Dat brengt extra zorgen en verwachtingen met zich mee. Wanneer we moeilijk te vatten gedrag beter begrijpen, komen we antwoorden op het spoor. We doorbreken onze onmacht en versterken onze relatie met kinderen die het moeilijk maken omdat ze het moeilijk hebben.  […]

Ouderavonden: hoe bereik ik alle (ouders van) leerlingen? (Kleuter en onderbouw)

Beschrijving De ouders van je leerlingen zijn altijd dankbaar als je vanuit verbinding iets over hun kinderen kan vertellen. Dat kan elke leerkracht want je bent dagelijks in je praktijk met hun kinderen bezig. Op welke manier vertel je ervaringen, moeilijke situaties, grote beelden, kleine anekdotes in een ouderavond? Welke verwachtingen hebben ouders? En welke […]

Omgaan met wakkere hoofdjes en hoogbegaafdheid bij het jonge kind

Beschrijving In deze vorming word je meegenomen in het denken van het jonge kind. De polariteit tussen de verwachting van een eerder slapend/dromend denken bij de ontwikkeling van een peuter/kleuter en de praktijkervaring waarbij veel jonge kinderen in deze tijd zijn erg wakker zijn in hun hoofd, kleurt de lespraktijk. Komt deze stap van wakker […]

Muziek en beweging

Beschrijving Tijdens de vorming Muziek en beweging met kleuters leer je hoe je meer muziek en beweging in je kleuterklas kunt brengen. Deze vorming is speciaal ontworpen voor kleuterleerkrachten die hun lessen willen verrijken met creatieve muzikale activiteiten. Zingen met bewegingen en bewegingsspelletjes zijn een waardevolle manier om jonge kinderen op een speelse manier te […]

Lerend netwerk voor kleuterleerkrachten

Beschrijving Wil jij je onderwijspraktijk versterken door samen met collega’s in interactie te gaan? Dan is dit lerend netwerk iets voor jou. Met een lerend netwerk zet je in op de behoefte om te leren met en van anderen door uitwisseling. Dit lerend netwerk heeft de bedoeling zowel startende als ervaren leraren samen te brengen […]

Lerend netwerk voor kleuterleerkrachten

Beschrijving Wil jij je onderwijspraktijk versterken door samen met collega’s in interactie te gaan? Dan is dit lerend netwerk iets voor jou. Met een lerend netwerk zet je in op de behoefte om te leren met en van anderen door uitwisseling. Dit lerend netwerk heeft de bedoeling zowel startende als ervaren leraren samen te brengen […]

Lerend netwerk voor kleuterleerkrachten

Beschrijving Wil jij je onderwijspraktijk versterken door samen met collega’s in interactie te gaan? Dan is dit lerend netwerk iets voor jou. Met een lerend netwerk zet je in op de behoefte om te leren met en van anderen door uitwisseling. Dit lerend netwerk heeft de bedoeling zowel startende als ervaren leraren samen te brengen […]

Lerend netwerk voor leerkrachten van de onderbouw

Beschrijving Wil jij je onderwijspraktijk versterken door samen met collega’s in interactie te gaan? Dan is dit lerend netwerk iets voor jou. Met een lerend netwerk zet je in op de behoefte om te leren met en van anderen door uitwisseling. Dit lerend netwerk heeft de bedoeling zowel startende als ervaren leraren samen te brengen […]

De diepste gronden. Studiegroep

Beschrijving Het doel van deze studiegroep: je verdiepen in de ‘diepste gronden’ van de steinerpedagogie, vertrouwd worden met hoe Rudolf Steiners denken in elkaar zat en op die manier creatief in de steinerschool kunnen staan, als leraar, als leidinggevende, als zorgdragende … De cursus richt zich tot leraren en medewerkers van steinerscholen die behoefte hebben […]