De diepste gronden. Studiegroep

Beschrijving Het doel van deze studiegroep: je verdiepen in de ‘diepste gronden’ van de steinerpedagogie, vertrouwd worden met hoe Rudolf Steiners denken in elkaar zat en op die manier creatief in de steinerschool kunnen staan, als leraar, als leidinggevende, als zorgdragende … De cursus richt zich tot leraren en medewerkers van steinerscholen die behoefte hebben […]

‘100 jaar speelklassen’ – Symposium over opvoeding en zorg bij het jonge kind in deze tijd

Beschrijving Wij nodigen u van harte uit voor het symposium ‘100 jaar onderwijs en opvoeding van het jonge kind’. Deze bijeenkomst biedt een unieke gelegenheid om collega’s te ontmoeten en samen te reflecteren op een eeuw kleuteronderwijs en zorg voor het jonge kind, binnen onze pedagogische traditie. Tijdens het symposium verdiepen we ons in actuele […]

Postgraduaat Steinerpedagogie

Beschrijving Volgend academiejaar start het eerste postgraduaat steinerpedagogie van Vlaanderen Karel de Grote Hogeschool (KdG) en de Federatie Steinerscholen spelen in op de groeiende vraag naar alternatieve onderwijsmethoden met het eerste postgraduaat in steinerpedagogie in Vlaanderen. Dit postgraduaat is een primeur voor onze regio, maar volgt de internationale trend van landen zoals het Verenigd Koninkrijk […]

HERMMES conferentie “Analoog en digitaal, hoe bereik je de balans?”

Inschrijven Inschrijven kan via deze link.

Excel voor beginners en gevorderden 2024-2025

Beschrijving Ben je een beginner op het gebied van Excel? Of heb je jezelf ooit wel eens de basics aangeleerd, maar wil je je kennis weer aanscherpen? We gaan op deze eerste vormingsdag samen aan de slag op beginnersniveau om jouw zelfredzaamheid met betrekking tot dit Office programma te vergroten. Zeker met de nieuwste functies […]

Zelfzorg in steinerscholen: van werkdruk tot rustpunt 2024-2025

Beschrijving Zelfzorg als leerkracht: hoe pak ik dat aan en hoe houd ik het vol? Hoe kan ik integer en veerkrachtig blijven?  Hoe behoud ik mijn focus? Waar haal ik (opnieuw) levenskracht en enthousiasme? En hoe bouwen we aan een dragende teamspirit? Al oefenend verbinden we ons met de krachtbronnen van onze (mede-)menselijkheid. Inschrijven Inschrijven […]

Innerlijk leiderschap 2024-2025

Beschrijving Authentiek leiden is pittig in een wereld waarin we geleerd worden te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Jij bent het nochtans die kan aanvoelen wat echt bij jou past, hoe jij het beste van jezelf kan geven. En dat is wat we precies gaan ontsluieren in dit groeitraject. De aansluiting vinden met wat […]

ConduArta voor schoolleiders 2024-2025

Beschrijving Scheppen in tijden van onzekerheid Steinerscholen zijn plaatsen waar innerlijke ontwikkeling en groepsontwikkeling centraal staan.  Leidinggevenden staan samen met hun team voor de uitdaging  ‘levend onderwijs’ waar te maken in deze turbulente tijden.  Ondanks alle onzekerheid en twijfel weten we dat in ieder mens vermogens sluimeren om een nieuwe werkelijkheid, nieuwe inzichten en een […]

(moeilijke) gesprekken met ouders 2024-2025

Beschrijving Aan de hand van de pedagogische driehoek kind – ouder – leerkracht bekijken we hoe we een opbouwend gesprek kunnen voeren met ouders/verzorgers over hun kind (in de bovenbouw met de leerling erbij). Hoe verzorgen we het lichaam, de ziel en de geest van zo’n gesprek? We reiken tips, oefeningen en inhoud aan om […]

Menskunde in de praktijk 2024-2025

Beschrijving Deze vormingsreeks bestaat uit 4 sessies. Elke sessie legt de focus op een afzonderlijk thema binnen Menskunde. Hieronder lees je meer: Menskunde in de praktijk I – Belang van de beeldende wereld Datum: GEWIJZIGD! naar zaterdag 14 december 2024 De beeldende wereld is een wereld vol waarheid. De mythologieën moeten wel op een andere […]