Verbindend gezag bij grensoverschrijdend gedrag

Deze vorming is voor zorgcoördinatoren en leraren uit steinerscholen en is een aanvulling op de vorige vorming, maar is toegankelijk voor iedereen met interesse. In deze vorming leren we hoe we toch nog respect kunnen ontwikkelen en tonen, ondanks de vele conflicten, sancties. Vele kinderen en jongeren ontwikkelen meerdere gedragsvormen om zich beter te voelen, […]

Verdieping in de menskunde: de ontwikkeling van jongen en meisje

Dit schooljaar willen we ons tijdens deze vorming verdiepen in wat het betekent om als meisje of jongen geboren te worden. Hoe ervaren we het kind-, jongere-, mens-zijn als meisje of jongen, man of vrouw ? We willen enerzijds ingaan op de ontwikkeling van het mannelijke en het vrouwelijke. Maar daarnaast willen we ook onderzoeken […]

Inleiding in de menskunde – Antwerpen

Deze vorming vindt plaats in Antwerpen. Deze gaat ook eerder door in Ieper, meer info vind je hier. Tijdens deze drie zaterdagvoormiddagen maak je kennis met de uitgangspunten van de antroposofische menskunde, de onmisbare basis voor de steinerpedagogie die het kind in zijn totale wezen wil benaderen. Rudolf Steiner gaf in zijn voordrachten rond antroposofische […]

Workshop: Mediawijsheid wekken bij onze middelbare scholieren – Antwerpen

Deze workshop vindt plaats in Antwerpen. Je kan deze workshop ook in Brugge volgen, meer info daarover vind je hier. Doelgroep: leraren uit middelbare scholen   In de nieuwe leerplandoelstellingen aangaande digitale competenties is onder andere sprake van de opvoeding tot een bewuste, gezonde en moreel verantwoorde omgang met moderne media. Alle leraren hebben hun […]

Openbare voordracht over gezonde mediapedagogie

Op deze donderdagavond kunnen ouders en leraren inzicht krijgen in het brede verhaal van de media-educatie. Heel ons onderwijs maakt voortdurend gebruik van media. Door de opkomst van de digitale technologie zijn er nieuwe mogelijkheden. Er komen ook nieuwe vragen, bijvoorbeeld: in welke mate is digitaal mediagebruik voor kinderen en jongeren van een bepaalde leeftijd […]

Toneel in de lagere school

Een toneelperiode in de lagere school, hoe pak ik dat aan? Vanuit de praktijk vertelt Nanna Cornelis over toneel in de lagere school. Er wordt een doorloop van klas 1 tot 6 gemaakt. Hoe pak je die periode per klasjaar aan? Welke stukken zijn goed voor welke leeftijd? Het uitgangspunt is de verhalenstof. Naast een […]

Vakdagen zorg

Voor zorgleraren en -coördinatoren De 12 zintuigen Er staan ons twaalf zintuigen ter beschikking. Zintuigen die we ook als ‘geschenken’ kunnen zien. Deze Vakdagen Zorg zijn een uitnodiging om deze ‘geschenken uit te pakken’, te ervaren en met de inhoud aan het werk te gaan. Zij kunnen verrassende inzichten opleveren, stof tot nadenken geven en […]

Krachtig communiceren met ouders

Waar mensen samen komen, kan een vrijheidsruimte ontstaan of een strijdtoneel. Het liefst komt er dankzij het oudergesprek meer ruimte voor de ontwikkeling van het kind. Soms lukt dat vanzelf, soms zijn er hindernissen. Bewust stilstaan bij wanneer, hoe en waartoe een gesprek doorgaat, vergroot de kans op een opbouwende ontmoeting. Een dieper begrip van […]