De kunst van didactiek 2024-2025

Beschrijving We zullen met elkaar de verschillende onderdelen van het proces van lesvoorbereiding en uitvoering verkennen: de schriftelijke en de mentale voorbereiding, de wijze waarop de leerlingen geactiveerd kunnen worden door een pakkend begin en door gebruik te maken van de voorkennis. We zullen het hebben over de keuze voor werkvormen in aansluiting op het […]

Startersinitiatie lagere school 2024-2025

Beschrijving Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring hebben zullen gebaat zijn met deze vormingsreeks. Er is ruimte voor kennismaking met de steinerpedagogie in de lagere school met de hulp van vier ervaren leerkrachten die elk een vormingssessie voor hun rekening nemen, bijgestaan door Inneke Van Esbroeck als procesbegeleider. Tijdens elke sessie […]

Zelfzorg in steinerscholen: van werkdruk tot rustpunt 2024-2025

Beschrijving Zelfzorg als leerkracht: hoe pak ik dat aan en hoe houd ik het vol? Hoe kan ik integer en veerkrachtig blijven?  Hoe behoud ik mijn focus? Waar haal ik (opnieuw) levenskracht en enthousiasme? En hoe bouwen we aan een dragende teamspirit? Al oefenend verbinden we ons met de krachtbronnen van onze (mede-)menselijkheid. Inschrijven Inschrijven […]

Innerlijk leiderschap 2024-2025

Beschrijving Authentiek leiden is pittig in een wereld waarin we geleerd worden te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Jij bent het nochtans die kan aanvoelen wat echt bij jou past, hoe jij het beste van jezelf kan geven. En dat is wat we precies gaan ontsluieren in dit groeitraject. De aansluiting vinden met wat […]

ConduArta voor schoolleiders 2024-2025

Beschrijving Scheppen in tijden van onzekerheid Steinerscholen zijn plaatsen waar innerlijke ontwikkeling en groepsontwikkeling centraal staan.  Leidinggevenden staan samen met hun team voor de uitdaging  ‘levend onderwijs’ waar te maken in deze turbulente tijden.  Ondanks alle onzekerheid en twijfel weten we dat in ieder mens vermogens sluimeren om een nieuwe werkelijkheid, nieuwe inzichten en een […]

Onderste zintuigen en lateralisatie in bewegend onderwijs 2024-2025

Beschrijving Wij verzorgen in onze Steinerscholen een onderwijs waar, zeker in de speelklassen, beweging een prominente rol inneemt. Deze beweging zien we als een gezond opvoedkundig instrument dat meewerkend is in de opvoeding en ontwikkeling van het (jonge) kind. Verder kan het ons ook veel vertellen over hoe het gesteld is met de ontwikkeling van […]

Stromend door de dag in de peuter- en kleuterklas 2024-2025

Beschrijving Deze vorming wordt opgesplitst in twee sessies: Sessie 1: Hoe kan je vanuit etherkracht en zelfscholing vormend inwerken op het jonge kind?  De leraar is voor het jonge kind een sturende en leidende kracht in de klas. Hoe zien we onszelf in deze rol functioneren? Hoe kunnen we met deze insteek een voorbeeld zijn […]

(moeilijke) gesprekken met ouders 2024-2025

Beschrijving Aan de hand van de pedagogische driehoek kind – ouder – leerkracht bekijken we hoe we een opbouwend gesprek kunnen voeren met ouders/verzorgers over hun kind (in de bovenbouw met de leerling erbij). Hoe verzorgen we het lichaam, de ziel en de geest van zo’n gesprek? We reiken tips, oefeningen en inhoud aan om […]

Goede instructie geven, de gepaste sleutel om een opgave binnen te brengen bij elke leerling 2024-2025

Beschrijving We hebben vaak een helder idee over wat we verwachten van leerlingen bij een bepaalde opdracht. Hoe kunnen we de opdracht zo geven dat alle leerlingen door hebben wat er bedoeld wordt en dat er antwoorden of oplossingen komen zoals we die verwachten? We gaan dus op zoek naar heldere, feitelijke instructies. Hierbij gaan […]

Sterk(er) in jouw klas. Klasmanagement vanuit sterk leiderschap 2024-2025

Beschrijving Het doel van deze opleiding is leerkrachten, zowel starters als mensen met ervaring in middelbare scholen, sterker te maken en meer werkvreugde te bezorgen. Na de opleiding zal hun klasmanagement efficiënter zijn, zal hun zelfvertrouwen groter zijn en zullen de deelnemers met een positievere kijk groeien in hun job. Bovendien leren ze omgaan met […]