Datageletterdheid: data en kwaliteitszorg

Datageletterdheid: data en kwaliteitszorg OKO-samenwerkingsverband Er zijn vier sessies: Sessie 1: De plaats van datageletterdheid binnen interne kwaliteitszorg => 2 februari 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 2: Aan de slag met kwalitatieve data in je school => 15 maart 2024 (9u30 – 15u30) Sessie 3: Aan de slag met kwantitatieve data in je school => 19 april 2024 […]

Voordrachten en antroposofische activiteiten

Meer info door in te tekenen op het gratis e-zine van Via Libra op https://via-libra.be/tijdschriften/.

Paasconferentie

Voordrachten en werkgroepen (in de tweede helft van de tweede week van de paasvakantie). Meer info: www.paasconferentie.be.  

Vormingssessies tijdens de vergadertijd, rond afgesproken pedagogisch-didactische uitdagingen

Vormingssessies tijdens de vergadertijd, rond afgesproken pedagogisch-didactische uitdagingen

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht)

Voor schoolleiders: ConduArta-traject leiderschap I (Diversiteit als kracht) Diversiteit als kracht, spanningen bewust hanteren vooraleer ze escaleren. Als leidinggevende heb je te maken met vele partijen, sta je midden in spanningsvelden, discussies, conflicten, crisissen, regelgeving, overheidsbemoeienissen. De vraag die zich opdringt: hoe groeien we in ons teams naar een werkelijk sociaal klimaat, hoe groeien we […]

Intervisie leidinggevenden

Intervisie leidinggevenden Via dit aanbod krijgen collega-leidinggevenden de kans om op regelmatige basis in kleine groepjes (van 4 tot 6 deelnemers) stil te staan bij heel concrete vragen waarmee zij in hun job worden geconfronteerd. Elke deelnemer wordt dus uitgenodigd om zich vooraf te bezinnen over een persoonlijke professionele uitdaging die zij/hij als mogelijke casus […]

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding

Voor aanvangsbegeleiders & schoolleiders: samenwerken in een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding Scholen staan zelf voor de uitdaging om kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding, geënt op de eigen schoolcontext en de noden van de eigen startende leraren, uit te denken en te implementeren. We vertrekken in deze sessie vanuit  inzichten uit de internationale literatuur enerzijds en de WmK-bevraging in onze steinerscholen (voorjaar 2023) […]

Reflectiedagen rond leren en onderzoeken, evalueren, differentiëren, gezonde school of burgerschap

Reflectiedagen rond leren en onderzoeken, evalueren, differentiëren, gezonde school of burgerschap Per (vestiging van) je middelbare steinerschool wordt een reflectiedag georganiseerd. Ga in je schoolkalender na wanneer die gepland is. Je schoolleiding zal aangeven welk thema centraal staat.  

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement. Klassenmanagement wordt al eens verward met tucht opleggen, discipline verkrijgen of zelfs baas zijn en macht hebben. Anderzijds verwachten sommige leerkrachten alle heil van ‘vriendschap sluiten’ met je leerlingen. In deze sessie verkennen we echter de kansen van leidinggevend verbinden, zodat het recht op leren van elke leerling […]

Wat als straffen niet meer werkt?

Wat als straffen niet meer werkt? Als sanctioneren geen effect meer heeft, dan is een  begeleidend gesprek de enige optie. Uiteraard niet met 100% garantie, maar toch de moeite waard om het een kans te geven. Dit begeleidend gesprek heeft als doel dat leerling en leerkracht samen zoeken naar een oplossing, nieuwe afspraken gedragen door beide […]