Plastische opvoeding in de secundaire steinerschool

Didactisch vakmanschap in het vak plastische opvoeding is gebaat met praktische uitwisseling en inzichtverruimende workshops over de pedagogische visie achter het vak. De vakdag P.O. zal doorgaan op dinsdag 7 maart 2023 in de steinerschool Gent. Gelieve je nu reeds aan te melden voor deze vakdag.   Programma Lezing Filip Desmet neemt ons in een […]

Vakdag muziek

Het is zover: er is een (gratis) vakdag muziek gepland! Leraren uit de basisscholen, met ervaring of interesse in muziekpedagogie kunnen zich verdiepen in de steinerpedagogische aanpak en achtergrond door uitwisseling met Matthijs Overmars. Parallel zorgt Wouter Beeckman voor verdieping van de muziekdidactiek bij middelbare-schoolleraren. Er is een gemeenschappelijke opmaat voor de twee groepen waartussen […]

Vakdag zorg

Een klasdag zorg voor zorgcoördinatoren. Saskia zal het hebben over “De gelaagdheid van de ziel”. Mensen ontmoeten elkaar van ‘ ziel tot ziel’. Kennis over de gelaagdheid van de ziel geeft inzicht van waaruit wij waarnemen, iets beleven, vanwaaruit wij meningen vormen, oordelen en keuzes maken. Op de studiedag gaan we deze gelaagdheid belichten, parallel aan de […]

Praktijkdag: Digital storytelling bij persoonlijke en creatieve verwerking van leerstof 

Van storytelling tot digital storytelling. Met de praktijkdag (digital)storytelling geven we een impuls aan de creatieve en actieve mediaproductie en de ontwikkeling van journalistieke vaardigheden beschreven in het nieuwe leerplan media.  Dit behoort tot de eigen aanpak van mediapedagogie in de steinerscholen.   Wat mag je verwachten?   -Voorbeelden van zinvolle media-opdrachten gekoppeld aan het curriculum  -Kleinere en grotere projecten   […]

Openbare voordracht: Gezonde opvoeding in het digitale tijdperk

Doelgroep: ouders Mediamaturiteit bevorderen en digitale stress in het gezin verminderen. Natuurlijk willen ouders dat kinderen beschermd worden tegen overmatig schermgebruik, cyberpesten, cyberverslaving, dataveillance, sexting, x-rated films, enz. En ze willen dat ze bekwame, actieve en kritische gebruikers van digitale media worden. Onderzoek toont aan dat, in tegenstelling tot marketingclaims, hoe jonger de kinderen, hoe […]

Openbare voordracht: ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’

Een tip voor geïnteresseerden: de openbare voordracht door professor Edwin Hübner met als thema ‘Transhumanisme, ICT en de toekomst van de mens’. Info en aanmeldingen via initiatiefgroep.antwerpen@antroposofie.be

Workshop Mediacoaching: magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: leraren uit middelbare scholen Onze middelbare scholieren hebben doorgaans regelmatig toegang tot een smartphone en een laptop. De mate waarin ze vertrouwd zijn met de digitale toepassingen loopt uiteen. Eén zaak is zeker: op hun jonge leeftijd beseffen ze niet ten volle welke aandachtspunten belangrijk zijn bij het gebruik van de talrijke technische, digitale […]

Openbare voordracht over gezonde mediapedagogie: Magie, verleiding en identiteit in de virtuele wereld

Doelgroep: ouders, leraren en geïnteresseerden Jongeren, die vanzelfsprekend volop hun persoonlijkheid en identiteit ontwikkelen, vinden voeding en inspiratie in hun directe sociale omgeving én in hun ‘ontmoetingen’ in de virtuele wereld. Informatiestromen, flitsende beelden, games, interactie via de sociale media, … het zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de vorming van het zelfgevoel […]

Workshop: Mediawijsheid wekken bij onze middelbare scholieren – Brugge

Deze workshop vindt plaats in Brugge. Je kan deze workshop ook in Antwerpen volgen, meer info daarover vind je hier. Doelgroep: leraren uit middelbare scholen   In de nieuwe leerplandoelstellingen aangaande digitale competenties is onder andere sprake van de opvoeding tot een bewuste, gezonde en moreel verantwoorde omgang met moderne media. Alle leraren hebben hun […]

Verbindend gezag bij grensoverschrijdend gedrag

Deze vorming is voor zorgcoördinatoren en leraren uit steinerscholen en is een aanvulling op de vorige vorming, maar is toegankelijk voor iedereen met interesse. In deze vorming leren we hoe we toch nog respect kunnen ontwikkelen en tonen, ondanks de vele conflicten, sancties. Vele kinderen en jongeren ontwikkelen meerdere gedragsvormen om zich beter te voelen, […]