Je klasmanagement in de middenbouw ondersteunen in 12 stappen – Intervisie

Beschrijving In een gemengde werkvorm, digitaal en ‘levend’, overlopen we 12 thema’s waarmee je naar je klassenmanagement kan kijken. Iedereen kent ongetwijfeld de drie r-en regelmaat-rust-rem. We maken er een breder spectrum van zodat je oog krijgt voor heel wat belangrijke en vormende facetten van de sociale dimensie van gezondheidspromotie in het klasgebeuren. Telkens na […]

Het bord als speelveld voor kunstzinnig onderwijs

Beschrijving Een schoolbordtekening is een belangrijk onderdeel van het hoofdonderwijs. Vaak worden ze gebruikt om de kinderen nieuwsgierig te maken naar een nieuwe periode en helpen ze met het opnemen en verinnerlijken van lesonderdelen. Het laat de kinderen wegdromen in het grote en kleurrijke beeld, terwijl ze naar het beeldend verhaal van de leraar luisteren. […]

De diepste gronden. Studiegroep

Beschrijving Het doel van deze studiegroep: je verdiepen in de ‘diepste gronden’ van de steinerpedagogie, vertrouwd worden met hoe Rudolf Steiners denken in elkaar zat en op die manier creatief in de steinerschool kunnen staan, als leraar, als leidinggevende, als zorgdragende … De cursus richt zich tot leraren en medewerkers van steinerscholen die behoefte hebben […]

Activerende didactiek

Beschrijving Deze vorming zet specifiek in op activeren en differentiëren in de midden- en bovenbouw. De diversiteit binnen de klassen wordt jaar na jaar groter; het aanbod binnen de middelbare steinerscholen breidt ook jaar na jaar uit. Niet verwonderlijk dat er voor de leraren grote uitdagingen liggen als het op activeren en differentiëren aankomt. Na […]

Biografisch pedagogisch begeleiden

Beschrijving Heb je behoefte aan verdieping en verrijking in je eigen vak als mentor, vertrouwenspersoon, aanvangsbegeleider of binnen je ondersteunende rol als directeur? Ben je geïnteresseerd in de levensloop van de mens en de biografische wetmatigheden en hoe die van invloed zijn in de pedagogische praktijk? Wil je een bijdrage leveren aan het begeleiden van […]

Postgraduaat Steinerpedagogie

Beschrijving Volgend academiejaar start het eerste postgraduaat steinerpedagogie van Vlaanderen Karel de Grote Hogeschool (KdG) en de Federatie Steinerscholen spelen in op de groeiende vraag naar alternatieve onderwijsmethoden met het eerste postgraduaat in steinerpedagogie in Vlaanderen. Dit postgraduaat is een primeur voor onze regio, maar volgt de internationale trend van landen zoals het Verenigd Koninkrijk […]

Startersinitiatie lagere school 2024-2025

Beschrijving Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring hebben zullen gebaat zijn met deze vormingsreeks. Er is ruimte voor kennismaking met de steinerpedagogie in de lagere school met de hulp van vier ervaren leerkrachten die elk een vormingssessie voor hun rekening nemen, bijgestaan door Inneke Van Esbroeck als procesbegeleider. Tijdens elke sessie […]

Studiedag voor zorgcoördinatoren en leerondersteuners I 2024-2025

Beschrijving Groeien in executieve functies. Hoe? Zo! We nemen een kijkje in de ontwikkeling van executieve vaardigheden, dit helpt ons te begrijpen hoe we deze vaardigheden van jongeren kunnen trainen. Hersenen ontwikkelen nog tot ver na het twintigste jaar, verschillende delen van de hersenen ontwikkelen ook op verschillende leeftijden. • Hoe kan je daar een […]

Stromend door de dag in de peuter- en kleuterklas 2024-2025

Beschrijving Deze vorming wordt opgesplitst in twee sessies: Sessie 1: Hoe kan je vanuit etherkracht en zelfscholing vormend inwerken op het jonge kind?  De leraar is voor het jonge kind een sturende en leidende kracht in de klas. Hoe zien we onszelf in deze rol functioneren? Hoe kunnen we met deze insteek een voorbeeld zijn […]

Goede instructie geven, de gepaste sleutel om een opgave binnen te brengen bij elke leerling 2024-2025

Beschrijving We hebben vaak een helder idee over wat we verwachten van leerlingen bij een bepaalde opdracht. Hoe kunnen we de opdracht zo geven dat alle leerlingen door hebben wat er bedoeld wordt en dat er antwoorden of oplossingen komen zoals we die verwachten? We gaan dus op zoek naar heldere, feitelijke instructies. Hierbij gaan […]