Bothmergymnastiek

Bothmergymnastiek Dit bewegingsonderwijs bestaat uit een reeks bewegingssequenties die zijn aangepast aan de verschillende door Steiner vastgestelde ontwikkelingsstadia van het kind. De door hem beschreven oefeningen worden gebruikt in het educatieve veld en in therapeutisch werk met volwassenen en kinderen. Bothmergymnastiek is een bewegingsdiscipline met antroposofische achtergrond die zich bezighoudt met de krachten van de […]

Computationeel denken via analoge en digitale wegen.

Computationeel denken via analoge en digitale wegen. Een belangrijke pijler in het leerplan media is computationeel denken. Dit wordt vaak verkeerd begrepen als de wijze waarop computers ‘denken’. Echter het is een nieuwe naam voor de oude menselijke competentie van logisch denken. Het is de vaardigheid waarop we beroep doen om computers te kunnen aansturen. […]

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement

Grens en connectie. Bouwstenen voor duurzaam klassenmanagement. Klassenmanagement wordt al eens verward met tucht opleggen, discipline verkrijgen of zelfs baas zijn en macht hebben. Anderzijds verwachten sommige leerkrachten alle heil van ‘vriendschap sluiten’ met je leerlingen. In deze sessie verkennen we echter de kansen van leidinggevend verbinden, zodat het recht op leren van elke leerling […]

Startersinitiatie Middelbare school

Startersinitiatie Middelbare school Leraren die nieuw zijn of nog niet veel jaren ervaring ‘op de teller’ hebben staan, zullen gebaat zijn met deze vijf halve dagen. Dit traject is geen herhaling van vorig schooljaar en kan interessant blijven voor wie toen reeds deelnam. ‘Absolute beginners’ volgen best de cursus ‘kennismaking met de steinerpedagogie’. Ook ‘De […]

Praktijkdagen voor leraren in klassen 4, 5 of 6: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde

Praktijkdagen voor leraren in klassen 4, 5 of 6: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde? Als we in de wiskundelessen niet willen dat kinderen vervreemden van hetgeen ze doen, kunnen we streven naar enthousiasmerende verbindingen tussen verschillende vragen, uitdagingen en inzichten. In het rekenen bereikt men die met doorleefde bewegingen, concrete […]

Praktijkdagen voor leraren in klassen 1, 2 of 3: waarom doen we wat we doen, in het leergebied wiskunde?

Als we in de wiskundelessen niet willen dat kinderen vervreemden van hetgeen ze doen, kunnen we streven naar enthousiasmerende verbindingen tussen verschillende vragen, uitdagingen en inzichten. In het rekenen bereikt men die met doorleefde bewegingen, concrete opgaven die echt bij hun leven horen, of oefeningen waarbij de verwondering en de ontdekkingsdrang gewekt of gesterkt worden. […]

Klasdagen peuter- en kleuterleraren

Klasdagen peuter- en kleuterleraren “Wij allemaal samen” Over verbondenheid en eigenheid bij jonge kinderen. Erbij horen en meedoen maakt kinderen blij. Zij gedijen in een veilige klasgroep waar afspraken duidelijk zijn en leerkrachten goedgezind de leiding nemen. Er is alle dagen creativiteit nodig om die kwaliteiten waar te maken. Individuele wensen en noden doorkruisen de […]

Startersinitiatie voor peuter- & kleuterleraren

Startersinitiatie voor peuter- & kleuterleraren Dit traject is voor startende peuter- en kleuterleerkrachten werkzaam in een steinerschool. Het gaat om een 3-jaars programma, waarbij vorming gecombineerd wordt met werkplek leren. Er kan echter op elk moment in de opleiding ingestroomd worden. Verschillende aandachtspunten van de steinerpedagogie worden om beurt behandeld in verschillende modules. Het doel […]

Wat als straffen niet meer werkt?

Wat als straffen niet meer werkt? Als sanctioneren geen effect meer heeft, dan is een  begeleidend gesprek de enige optie. Uiteraard niet met 100% garantie, maar toch de moeite waard om het een kans te geven. Dit begeleidend gesprek heeft als doel dat leerling en leerkracht samen zoeken naar een oplossing, nieuwe afspraken gedragen door beide […]

Polariteiten in de ontwikkeling van jongens en meisjes

Polariteiten in de ontwikkeling van jongens en meisjes Dit schooljaar willen we ons verdiepen in wat het betekent om als meisje of jongen geboren te worden. Hoe ervaren we het kind-, jongere-, mens-zijn als meisje of jongen, man of vrouw ? We willen enerzijds ingaan op de ontwikkeling van het mannelijke en het vrouwelijke. Maar […]