Zelfregulerend leren bij leerlingen uit de onderbouw

In het onderwijsveld wordt meer en meer gesproken over executieve functies. Executief functioneren omvat een verzameling cognitieve processen die betrokken zijn bij doelgericht gedrag, waaronder planning, organisatie, remming en werkgeheugen. Steinerpedagogie maakt hierin het verschil. Onze steinerpedagogie vormt een krachtig oefengebied voor zelfregulerend leren bij kleuters, lagere schoolleerlingen en leerlingen in de middenbouw.  Kinderen leren […]

Zelfregulerend leren bij peuters en kleuters

In het onderwijsveld wordt meer en meer gesproken over executieve functies. Executief functioneren omvat een verzameling cognitieve processen die betrokken zijn bij doelgericht gedrag, waaronder planning, organisatie, remming en werkgeheugen. Steinerpedagogie maakt hierin het verschil. Onze steinerpedagogie vormt een krachtig oefengebied voor zelfregulerend leren bij kleuters, lagere schoolleerlingen en leerlingen in de middenbouw.  Kinderen leren […]

Voorbereiding maakt het verschil (middelbare school)

Een goede lesvoorbereiding maakt het verschil!  Je hoort het zo vaak, maar hoe hou je nu rekening met de juiste timing en gepast gebruik van verschillende werkvormen? Wanneer geef je directe feedback of liever een geschreven evaluatie? Wanneer ga je uitvoerend te werk en wanneer wordt het strategisch handelen ingezet? Hoe hou je rekening met het verschil […]

Voorbereiding maakt het verschil (onderbouw)

Een goede lesvoorbereiding maakt het verschil!  Je hoort het zo vaak, maar hoe hou je nu rekening met de juiste timing en gepast gebruik van verschillende werkvormen? Wanneer geef je directe feedback of liever een geschreven evaluatie? Wanneer ga je uitvoerend te werk en wanneer wordt het strategisch handelen ingezet? Hoe hou je rekening met het verschil […]

Zorgdag 2: Intervisie zorgleraren en -coördinatoren secundair onderwijs

Intervisie voor zorgleraren en -coördinatoren secundair onderwijs o.l.v. Hilde Verhaert. Er is ook een ochtendprogramma voorzien waarvoor afzonderlijk kan worden ingeschreven via deze link. Inschrijven Doe je via het formulier onderaan deze pagina. Is de intervisie volzet? Stuur dan een mailtje naar pedagogischebegeleidingsdienst@steinerscholen.be en wij zetten jou op de wachtlijst.

Zorgdag 2: Handelingsgericht werken: van wenselijk naar haalbaar

Op deze studieochtend staat handelingsgericht werken (HGW) centraal: wat heeft de leerling nodig en hoe kunnen we dat in de klas bieden? De uitgangspunten van HGW zullen worden besproken en de verbinding wordt gelegd met het concreet toepassen hiervan in de Steinerscholen. Naast het theoretische aanbod gaan we praktisch aan de slag met casuïstiek zodat […]

Zorgdag 1: Intervisie zorgleraren en -coördinatoren secundair onderwijs

Intervisie voor zorgleraren en -coördinatoren secundair onderwijs o.l.v. Hilde Verhaert. Inschrijven Inschrijven doe je via het formulier onderaan deze pagina. Is de vorming volzet? Stuur dan een mailtje naar pedagogischebegeleidingsdienst@steinerscholen.be en wij zetten jou op de wachtlijst.  Er is ook een ochtendprogramma voorzien waarvoor afzonderlijk kan worden ingeschreven  via deze link.

Zorgdag 1: De zes fundamenten van autismevriendelijke en -deskundig handelen

Het aanbod van deze studieochtend, gegeven door Autisme Centraal, is gebaseerd op de AutismeCentraalMethodiek. De wijze waarop mensen met autisme betekenis geven aan de wereld staat centraal. Begrip voor en kennis van het autistisch denken is het startpunt. Autisme Centraal vertrekt vanuit een oplossingsgericht denkkader met als leidraad de kwaliteiten en sterktes van mensen met […]

Buitengewone gedragsvragen in gewone klassen

Beschrijving Ook in het gewone basisonderwijs hebben leerkrachten te maken met bijzondere gedragsvragen. Dat brengt extra zorgen en verwachtingen met zich mee. Wanneer we moeilijk te vatten gedrag beter begrijpen, komen we antwoorden op het spoor. We doorbreken onze onmacht en versterken onze relatie met kinderen die het moeilijk maken omdat ze het moeilijk hebben.  […]

Masterclass middenbouw: Een zachte landing, een hoge lat

Met deze masterclass hopen we een nieuwe jaarlijkse gewoonte in het leven te roepen. Eind augustus bieden we aan alle middenbouwleraren de gelegenheid om te herbronnen, te verdiepen. We doen dit aan de hand van pedagogische thema’s die bij de 7de en 8ste klas passen. Deze masterclass gaat door op donderdag 21 augustus en vrijdag […]